Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Homovielser. Gudskelov for præstens frihed

Homovielser. Gudskelov for præstens frihed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: René Vilstrup-Bie undrer sig her i avisen den 4. januar over, at der findes præster, som ikke vil vie homoseksuelle. Han nægter dermed præsterne retten til at følge deres samvittighed og overbevisning! Skulle præsterne ikke have samme ret som folketingsmedlemmerne, der ifølge Grundlovens paragraf 56 "ene er bundet ved deres overbevisning og ikke ved nogen forskrift af deres vælgere"? - Selvfølgelig skal præsterne have samme ret!

For det første: Gud ske tak, at der stadig er præster, der nægter at bøje sig for homolobbyens propaganda og den politiske korrekthed i dette spørgsmål.

Fakta er jo, at ægteskabet altid har betegnet forholdet mellem en mand og en kvinde. Det er det naturlige og historisk korrekte! To homoseksuelles forhold kan derfor ikke kaldes et ægteskab. De kan være hinandens partnere. Det partnerskab har ingen forhindret dem i at indgå med dertil hørende økonomiske rettigheder. Det har været muligt i adskillige år. Ingen kan eller vil forhindre homoseksuelle i at elske hinanden. Men at ligestille deres forhold med ægteskabet er unaturligt og i strid med almindelig sund fornuft og sandhed. Det lyder besnærende, når der spørges:"Er kærligheden ikke det vigtigste?" Men der er også noget der hedder "kærlighed til sandheden!"

For det andet: Homoseksuelle ægteskaber er i lodret modstrid med Bibelens tale om homoseksualitet. Og det har da en vis betydning, når vi taler om kristendom, kirke og præster!

Derfor undrer det mig, at der er så sørgeligt mange præster der, stik imod skriftens ord, vier og velsigner homoseksuelle! Er det ikke blasfemisk at velsigne, hvad Gud fordømmer?

Dette er ikke en hetz imod de homoseksuelle! Jeg forholder mig blot til spørgsmålet om præsters frihed til at følge deres samvittighed. En ret, som jeg mener skal respekteres!