Hvor mange fritidsaktiviteter skal mine børn gå til?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Christina Fruergaard, Motionskoordinator, Aarhus Kommune
flemming krogh
Debat. 

Da jeg var barn, prøvede jeg kræfter med mange forskellige fritidsaktiviteter som f.eks. fodbold, kirkekor, tennis, håndbold, svømning, spejder, badminton mv. Selvfølgelig ikke det hele på samme tid, men typisk 4 aktiviteter om ugen og kamp i weekenden. Og jeg elskede det!

Om sommeren kunne jeg efter skoletid gå fra håndboldtræning (på græs) og direkte over til fodboldtræning - det er mig en gåde, hvornår jeg fik tid til aftensmad. Min verden gik nærmest under i 8. klasse, hvor mine forældre mente, at jeg skulle skære nogle af mine fritidsaktiviteter fra, så der kunne blive lidt mere plads til skolen - altså lektierne. Helt på sin plads kan jeg jo godt se nu, men dengang var det et hårdt slag.

Mine børn er netop startet i 0.C og er i gang med at lære skoleverdenen at kende. De har mødt en masse nye børn og lærer, og de elsker det - men er selvfølgelig også trætte om aftenen. Så hvordan bliver der rum i deres hoveder til fritidsaktiviteter? Min søn går til fodbold og min datter til dans, derudover går de begge til håndbold. Dermed er tirsdag eftermiddag og lørdag formiddag booket op. Fra september skal de starte til spejder, hvor der er aktiviteter 1. søndag i hver måned. Er det for mange fritidsaktiviteter? Eller er det for få fritidsaktiviteter?

Det er nok forskelligt, hvor mange fritidsaktiviteter børn kan overskue ved siden af skole og SFO. Så vi skal som forældre sørge for at ramme mængden af "lige tilpas". Ligesom vi voksne kan få hjertebanken af en fyldt kalender, har børn også brug for en fridag til at koble af og lave ingenting. Da jeg var barn, endte en frieftermiddag altid med, at vi var en flok, der mødtes på fodboldbanen, hvor vi hyggede og spillede "himmerige og helvede" - en slags straffesparkskonkurrence. Gad vide, hvad vi havde lavet, hvis den fodboldbane ikke havde været der?

Jeg mener, at fritidsaktiviteter skal være obligatorisk for alle børn og unge. Fritidslivet rummer muligheder for mange forskellige typer af tilbud med spændende og færdighedsopbyggende aktiviteter samt et trygt sted at være. Jeg mener, at børn og unges fritidsliv er med til positivt at påvirke deres adfærd, udvikling, trivsel og demokratiske dannelse. Derfor er det vigtigt, at alle fra barnsben får muligheden for at være sammen med støttende voksne og kan deltage i meningsfulde og tilpas udfordrende aktiviteter sammen med andre børn. Børnene får både den stabile og engagerede voksenkontakt og den plads i et positivt socialt fællesskab, som alle børn og unge har brug for.

Efter min mening skal børn prøve mange forskellige fritidsaktiviteter. Derfor vil jeg også anbefale især håndbold og fodboldklubber, ikke at have mere end to gange træning om ugen, så børnene også får tid til at prøve kræfter med svømning, gymnastik, spejder og kor. Har du sørget for at præsentere dit barn for de mange muligheder, der er i fritiden?

I dag er jeg stadig meget nysgerrig efter at prøve nye fritidsaktiviteter, og jeg vil mene, at det blev grundlagt, da jeg var barn og fik lov at gå til så meget forskelligt. Derfor skal mine børn også ud og prøve fritidslivet af. Jeg håber, at vi har ramt mængden af "tilpas", så de ikke bliver fyldt for meget op. Men vi må løbende mærke efter, så der er balance mellem skole, SFO og fritidsliv.

Jeg mener, at børn og unges fritidsliv er med til positivt at påvirke deres adfærd, udvikling, trivsel og demokratiske dannelse.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce