"Jeg anklager mine forældre for at have født mig!"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Poul Henning Bartholin, Domprovst
Flemming Krogh
Debat. 

Nej, tag det roligt! Det er ikke mig som siger eller tænker dette. Tværtimod, jeg er mine forældre taknemmelig for det liv, de har skænket mig og mine søskende. Udsagnet i overskriften er en bemærkning, som falder meget tidligt i Nadine Labakis film "Kapernaum", som vandt Guldpalmerne ved filmfestivalen i Cannes i 2018. Filmen handler om en ca. 12-årig syrisk dreng, Zain, der sammen med sin familie lever under kummerlige forhold i Beiruts slum. Han har forsøgt at slå kioskejeren ihjel, som han har arbejdet for og som ejer den lejlighed, familien bor i. Forældrene sælger hans lillesøster på 11 år til kioskejeren. Derfor tager Zain afsted for at finde hende. Da han efter flere måneder vender tilbage, er søsteren død. Hun er blevet gravid og dør under svangerskabet. For Zain er dette det ultimative tab og det ultimative svigt fra forældrenes side. Han havner i fængsel, og derfra anklager han sin forældre for at have bragt ham til verden. Man er lige ved at kunne forstå det, når man ser de fortvivlede levevilkår.

"Kapernaum" fortæller ikke alene en rystende historie. Den viser også skuespil og instruktion på et meget fornemt niveau. Det bliver man betaget af. Flere af de medvirkende er "amatører" eller spiller sig selv. Det er fx. tilfældet med drengen Zain. Jeg blev fuldstændig ramt, da hans anklage lød tidligt i filmen. Forhørsdommeren spurgte: "Hvad anklager du dine forældre for?" Og så kom anklagen. Jeg kom til at tænke på Job i Det gamle Testamente, der forbander den dag, hvor han blev født, fordi hans lykke vendte, og ulykkerne væltede ned over ham. Og videre på en række dybt fortvivlede mennesker bl.a. flygtninge, jeg har haft sjælesørgeriske samtaler med. Denne opgiven over for skæbnen virker endnu stærkere, fordi det i filmen er et barn, der fremsiger den.

Jeg så filmen forud for en studierejse til Beirut for nylig. Studierejsens formål var at skabe kontakt til en række kirker og teologiske institutioner i Beirut. Libanon og Beirut bærer præg af de mange konflikter, som har hjemsøgt Mellemøsten de seneste hundrede år efter Det Osmanniske riges sammenbrud efter 1. verdenskrig. Den femten år lange borgerkrig fra 1975-1990 har sat et umiskendeligt præg på byen. Som en slags turister besøgte vi kun de sikre dele af byen. Nye flotte bygninger sætter sit internationale, halvkolde og lidt anonyme præg på den del af byen, som blev ødelagt under borgerkrigen. I forstæderne bor de mindst bemidlede og nogle af de 1 millioner flygtninge fra Syrien, som Libanon har taget imod. Der er ingen i Danmark eller andre europæiske lande, som bor under sådanne forhold. Filmen "Kapernaum" giver os alle et lille indtryk af, hvordan det er.

I den danske debat om flygtninge og migranter, bliver der ofte sagt, at nærområderne skal tage imod flygtninge. I alle Mellemøstens lande er der flygtninge fra andre lande i regionen. Det er ved at bringe landenes økonomi i knæ, der medfører sociale konflikter og presser flygtninge på flugt til Europa. Herhjemme har vi en politisk diskussion, hvor tonen er uforsonlig, hvor retorikken er hård og ofte usaglig. Der er tit ikke den mindste antydning af humanitet og forståelse. Den politiske forståelse af de mange geopolitiske sammenhænge, der fører til konflikter og driver mennesker på flugt, synes næsten fraværende.

Libanon har et eksempel eller to på en dansk kontrast hertil. Den ene af dem, så jeg på studieturen. Det var børnehjemmet "Fuglereden" i Byblos, som blev grundlagt af den danske sygeplejerske og missionær Maria P. Jakobsen født i Horsens i 1882 og død i "Fuglereden" i 1960. Hun var udsendt som missionær og kom til at opleve de nationalistiske tyrkeres folkemord på armeniere i 1915 og de følgende år. Tusindvis af armenske forældreløse børn opholdt sig i kortere eller længere tid på børnehjemmet. De kom videre i livet, godt hjulpet af mange kvinder tilknyttet Indre Mission, der syede og strikkede tøj, samlede penge ind, som alt sammen blev sendt til Libanon igennem 40-50 år.

Det er en underlig fornemmelse at have været i et land, der, bl.a. grundet flygtningene fra nærområdet Syrien, er i svære problemer, og så ved hjemkomsten igen at blive konfronteret med den danske debat om flygtningebørn i Sjælsmark i Nordsjælland. Afstanden mellem Maria P. Jakobsens uegennyttige og dybt kristne indsats og integrationsministerens synspunkter angående situationen i Sjælsmark er smerteligt dyb. - Tænk om Danmarks behandling af børnene i Sjælsmark indgiver disse nødlidende børn at anklage deres forældre, fordi de bragte børnene til verden.

Svend Auken holdt sin sidste offentlige tale på Rådhuspladsen i København. Her havde Bedsteforældre for asyl indkaldt til demonstration til fordel for de børn, der dengang sad i Sandholmlejren.

Auken indledte sin tale med at sige, at det ikke handlede om rettigheder eller politik, men om barmhjertighed. Også i dag handler vores forhold til flygtninge i høj grad om barmhjertighed. Især når det gælder børn. Maria P. Jakobsens indsats er et eksempel til efterfølgelse.

I den danske debat om flygtninge og migranter, bliver der ofte sagt, at nærområderne skal tage imod flygtninge. I alle Mellemøstens lande er der flygtninge fra andre lande i regionen. Det er ved at bringe landenes økonomi i knæ, der medfører sociale konflikter og presser flygtninge på flugt til Europa.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce