Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

LO enig med tidligere V-minister. Erhvervsuddannelserne skal prioriteres

LO enig med tidligere V-minister. Erhvervsuddannelserne skal prioriteres

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: Hvem skulle nu have troet, at jeg ville være helt enig med godsejer, og tidligere venstreminister, Britta Schall Holberg?

Ligesom den tidligere Venstre-minister synes jeg også, at det er forkasteligt, at regeringen i den kommende finanslov skærer ned på erhvervsskolerne. Der er nemlig hårdt brug for håndværkerne i Danmark. Lige nu søger færre ind på erhvervsskolerne. Den kurs skal vi have vendt.

Der er meget at gøre i udskolingen. Kendskabet til arbejdsmarkedet og vejledningen om mulighederne i at tage en erhvervsuddannelse skal styrkes. 10. klasse skal i endnu højere grad rettes mod erhvervsuddannelserne. Britta Schall Holberg efterspørger også handling fra de faglige organisationer. Her vil jeg gerne slå fast, at erhvervsuddannelserne er en af de væsentligste dagsordener for LO og vores medlemsforbund.

Hvert år afholdes Skills, hvor 10.000 af skolelever præsenteres for faglig stolthed og talent på erhvervsuddannelserne. Derfor fik vi ved de seneste 3-partsforhandlinger sikret 10.000 ekstra praktikpladser i 2025. Dansk Metal og HK har sammen med DI gennemført en stor Hands-on kampagne, der skal inspirere landets unge til at tage en erhvervsuddannelse i industrien. Og vi arbejder videre med at oplyse om de mange muligheder, der er ved erhvervsuddannelserne.

Men igen må jeg erklære mig enig med tidligere minister Britta Schall Holberg: Regeringen må sadle om i deres uddannelsespolitik: Fjern besparelserne på erhvervsuddannelserne. Til gavn for de unge, til gavn for virksomhederne og til gavn for samfundsøkonomien.