Læserbrev: Danmark er afhængig er stærke uddannelser - også i Midtjylland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Camilla Gregersen, formand for Dansk Magisterforening
Camilla Gregersen
Debat. 

Aarhus har længe været en uddannelsesby, ja faktisk har Aarhus landets største koncentration af studerende. Det er et stærkt brand, men det er også af afgørende betydning for byens og omegnskommunernes udvikling, at der er stærke uddannelsesinstitutioner, der leverer viden og arbejdskraft til erhvervslivet, organisationer og institutioner.

De århusianske studerende fortjener alle en kvalitetsuddannelse uanset, om de går på universitetet, VIA University College, musikkonservatoriet, Erhvervsakademi MidtVest eller på et af de andre uddannelsessteder. Derfor bør det være et centralt valgkamptema at stoppe de uddannelsesnedskæringer, som har kørt de sidste år.

Siden 2016 er der sparet to procent på uddannelserne hvert eneste år, og regeringen har foreløbig meldt ud, at besparelserne fortsætter frem til 2022. Den melding håber jeg, at den siddende regering ændrer, når valget udskrives. Jeg håber også, at oppositionen dagsordensætter, at uddannelse skal prioriteres frem for udsultes. Og så sætter jeg min lid til, at folketingskandidaterne i Aarhus-området vil have vigtigheden af stærke uddannelser højt på dagsordenen, når de går til valg.

For hvis ikke politikerne bremser sparekursen på uddannelserne, skal der de kommende år i Region Midtjylland spares 2,1 milliarder kroner på de videregående uddannelser. Det svarer til godt 800 færre undervisere på midtjyske videregående uddannelsesinstitutioner i 2022. Oveni de milliardbesparelser kommer lignende besparelser på ungdomsuddannelserne.

Uddannelserne er allerede under massivt pres. Afskedigelser af undervisere og administrativt ansatte samt mindre undervisning og vejledning af de studerende vil utvivlsomt få konsekvenser for uddannelseskvaliteten. Og på længere sigt får det negative konsekvenser for hele den midtjyske region og de øvrige landsdele, at der er sparet på det væsentligste råstof, som vi har, nemlig viden og uddannelse.

Derfor er min opfordring til politikerne i folketingsvalgkampen: Husk, hvor vigtig en rolle stærke uddannelsesinstitutioner spiller for Aarhus og for hele landet. Lad os få visionerne tilbage i uddannelsespolitikken og lagt to-procentbesparelserne i graven. Gode uddannelser er vigtige for, at vi fortsat kan udvikle hele samfundet.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce