Læserbrev: Den bratte opvågning

Poul Møller Andersen. Privatfoto

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I 2016 takkede jeg ja til formandsposten i det nyoprettede "Fællesrådet for Møllepark-Vesterbro-kvarteret" i det forfængelige håb, at jeg som beboer kunne medvirke til, at vore politikere traf de rigtige valg i vores kvarter. Byrådets 31 politikere kan jo naturligvis ikke have et indgående lokalkendskab.

Anledningen til Fællesrådets dannelse var et projekt, vundet af Biblioteksparken A/S, hvor det gamle hovedbibliotek skulle være Naturhistorisk Museum, og den omgivende grund forvandles til boliger i 25 meters højde. Det viste sig, at investorernes primære hensigt var at få retten til at bygge lejligheder og hostel. Gennem aktindsigt fik jeg indblik i, hvad jeg opfattede som, en ualmindelig kammeratlig stemning til møderne mellem bygherre og Teknik og Miljø - bygherre forestod sågar skrivning af mødereferaterne. Borgermøder, naboindsigelser, foretræde fra Fællesrådet i Teknisk Udvalg ændrede ikke på bygherres projekt, som resulterede i en lokalplansændring, der næsten fordoblede bebyggelsesprocenten. Bygherre bedyrede, trods adskillige advarsler, at have styr på undergrunden, hvor der skal være underjordiske garager - og allerede nu er projektet i gang med at ødelægge en bevaringsværdig naboejendom!

Fællesrådene er blevet byrådets demokratiske sparringspartnere - borgerne skal høres. Der har været nok at tage stilling til. Lokalplaner ændres åbenbart villigt, de sidste grønne åndehuller opdages af bygherrer og lukkes. Enhver indsigelse synes til sidst at blive overtrumfet af økonomi og byfortætning.

Bevaringsværdige bygninger rives ned og erstattes af monotone bygninger... osv. Visioner for kvarteret såsom trafikdæmpning, cykelstier, legepladser, fredeliggørelse af Vesterbro Torv har sagsbehandlingstider langt ud i det uvisse, mens vi slås med vejspærringer fra byggerier.

Velformulerede læserbreve dukker op, når borgerne opdager, at den næste byggesag rammer dem! Og her har bygherrerne let spil. Når borgerne vågner op, er løbet som regel kørt. Fællesrådenes indsigelser er arkiveret og har tjent deres formål. Når først der bygges, tildeler Teknik og Miljø tilsyneladende dispensationer med løs hånd, og de sagesløse berørte borgere kan intet gøre.

Jeg fratræder derfor min formandspost, da det er mentalt hårdt at være et demokratisk gidsel.

Senest har jeg erfaret, at investorerne har kastet sig over Højen i Højbjerg - bakken ovenfor væddeløbsbanen, hvor beboerne mødes på en grøn oase med en fantastisk udsigt. Attraktive adresser synes at være den overordnende byplanlægnings præmis. Flere fællesråd i forstæderne har faktisk ønsket nybyggeri for at holde gang i butikker og busser - men det er meget mindre lukrativt for investorer.

Politikerne burde indse, at Aarhus kan kræve unikt og kreativt byggeri, som forskønner hele kommunen. Aarhus kan for tiden bestemme prisen for at få lov til at bygge - og det skal udnyttes til at bevare byens DNA.Derfor er der brug for, at alle byens borgere vågner op, holder sig orienteret og protesterer, når byfortætningen ødelægger vores by. Lige nu er byplanlægningen præget af angreb, som rammer enkeltpersoner, men på sigt kan vi alle blive tabere, fordi byen er forvandlet til slum.

Ære være pæretræet i Grønnegade, som i 30 år har været min blomstrende forårsbebuder. Og må 1100 boliger (Folkeparken) ved væddeløbsbanen, som ødelægger et stykke unik natur i byen, få byen til at vågne op!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce