Læserbrev: Dobbeltroller og politisk sammenblanding omkring Aarhus Havn


Læserbrev: Dobbeltroller og politisk sammenblanding omkring Aarhus Havn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Jørn Grønkjær, Living Boats Aarhus, Egå
Billede
Debat. 

Som bekendt blev spørgsmålet om landstrømanlæg til krydstogtskibe diskuteret på byrådsmødet i Aarhus i onsdags.

Med dyb forundring kunne man her 'opleve' borgmester Jacob Bundsgaard og den socialdemokratiske gruppes forsøg på at gøre investeringen i landstrømanlæg på Aarhus Havn til et nationalt anliggende med henvisning til investeringens størrelse på 30-70 millioner kroner. Dette, samtidig med at Aarhus Havn i sit senest afsluttede regnskabsår havde et overskud på 73 millioner kroner.

Tidligere har havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen udtalt, at et landstrømanlæg ville koste et trecifret millionbeløb!

Det er meget bemærkelsesværdigt, at samtlige andre partier i byrådet støtter investering i landstrømanlæg og naturligvis for havnens egen regning.

Hvad er grunden til, at borgmesteren i sin dobbeltrolle som formand for den kommunale selvstyrehavn ikke er gået forrest i denne sag, og at man fra havnens side har haft interesse i at skrue investeringen op på et urealistisk højt niveau?

Dette, samtidig med at borgmesteren på andre fronter bryster sig af Aarhus som en bæredygtighedsorienteret kommune. Andre danske kommuner med socialdemokratisk borgmester som København, Frederikshavn og Grenaa er i fuld gang med etablering af landstrømanlæg.

Alle rapporter viser, at krydstogtskibene i havnene blandt andet forurener luften med en udledning, der indeholder 100 gange så meget svovl som almindelig diesel. Der kan ikke være tvivl om krydstogtskibenes belastning af miljøet.

Derfor er det både dybt uprofessionelt og betænkeligt, at formanden for Aarhus Havn (læs borgmesteren) lader sin byrådsgruppe være mere orienteret mod havnens økonomi - og i øvrigt tvivlsomme indtægter fra krydstogtturismen - end miljøet.

Det er helt uacceptabelt, at havnens manglende bæredygtighedsstrategi skal påvirke de politiske processer i byrådet på grund af, at borgmesteren er formand for virksomheden.

Det sætter et stort spørgsmålstegn ved, om det er den rigtige konstruktion i stedet for at have en ren professionel bestyrelse med en formand 'udefra' som i Aarhus Lufthavn.

Det kan samtidig se ud, som om havnens og borgmesterens langmodighed i denne sag skyldes, at man vurderer krydstogtturismen som et vigtigt image for Aarhus. Det er af gode grunde det kommunalt finansierede VisitAarhus rolle at vise dette.

Men krydstogtanløb og en lav indtjening pr. krydstogtgæst på cirka 160 kroner i døgnforbrug må ikke styre kommunens klima- og miljøpolitik. De investeringer, der skal til, må betales af havnen og rederierne. Sådan er det for eksempel også i de store norske krydstogtbyer, hvor man har etableret et tæt samarbejde med krydstogtrederierne om dette.

Det er vigtigt, at vi får en handlingsorienteret debat om landstrømanlæg og krydstogtturismen i samspil med Aarhus Havn, Aarhus Kommune og rederierne m.fl.

Læserbrev: Dobbeltroller og politisk sammenblanding omkring Aarhus Havn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce