Læserbrev: Dybt bekymret for borgerne, hvis Tværfaglige Indsatser på jobcenter lukker

Læserbrev: Dybt bekymret for borgerne, hvis Tværfaglige Indsatser på jobcenter lukker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Anja Maria Jensen, virksomhedskonsulent, Lærkehaven 59, Lystrup
Billede
Debat. 

Aarhus Kommune har indstillet " de tværfaglige indsatser" til lukning, og i stedet for denne indsats skal indsatsen baseret på, at borgeren skal direkte i virksomhedspraktik.

I en stille stund sidder jeg og reflekterer over, hvad det vil sige at være syg i Aarhus Kommune, eller hvad det vil sige, når Aarhus Kommune skriver "borger i centrum".

Jeg arbejder som virksomhedskonsulent og arbejder med borgere, der er længst væk fra arbejdsmarkedet. Mine borgere er syge borgere med fysiske begrænsninger, massivt misbrug, sproglige udfordringer og svære psykiatriske diagnoser. De er mennesker ligesom du og jeg, og skæbnen har gjort livet svært for dem. Det samme kunne ske for dig og mig eller nogle i vores nære relationer. Mit menneskesyn er, at vi alle er mennesker, og der skal være plads til alle i vores samfund. Mit menneskesyn er også, at alle mennesker gør det bedste, de kan. Hvis mennesker ikke efterlever kravene fra deres omgivelser, skyldes det oftest, at man mangler handlemuligheder. Er det ikke vores pligt at hjælpe disse mennesker videre i deres liv?

I Aarhus Kommunes jobcenter arbejder vi ud fra virksomhedsstrategien. Det vil sige, at vi arbejder på, at alle mennesker skal på arbejdsmarkedet, og min holdning er, at det giver livskvalitet at være i et arbejdsfællesskab og opleve, at nogle har brug for netop vores kompetencer. Så virksomhedsstrategien bakker jeg 100 procent op om. Ved de Tværfaglige Indsatser har vi mulighed for at afklare de sværeste (sygeste) borgere på vores interne værksteder (værkstederne er et sted, hvor borgerne kan få afprøvet og udviklet deres arbejdsevne, og der kræves ingen forkundskaber), hvor vi kan lave en optræning til virksomhedspraktikker eller beskrive borgers skånehensyn, ressourcer og barrierer. Efter denne optræning er der mange borger, der har mod på at komme i virksomhedspraktik og derefter i fleksjob.

Nogle borgere er så syge, at det ikke er muligt at afprøve dem i virksomhedspraktik. Fordi de ikke kan pga. helbredsmæssige udfordringer, og IKKE fordi de ikke vil eller ikke gider. Sideløbende med indsatsen på de interne værksteder kan borgerne få støttende samtaler med psykologer, optræning ved fysioterapeuter for fysiske problemkomplekser, og der er mulighed for at drøfte borgernes helbreds problematikker ved sociallægen.

Bliver vores borger raske eller får et bedre liv af at få endnu et nederlag ved ikke at kunne opfylde kravene i en virksomhedspraktik? Eller gør vi dem mere syge?

Jeg er dybt bekymret for mine borgere, hvis Aarhus Kommune kommer igennem med at lukke de Tværfaglige Indsatser. Hvad skal der blive af de syge borgere i Aarhus Kommune, der ikke får tilbud om et opkvalificeret professionelt forløb? Bliver borgerne mere syge, end de allerede er, fordi de ikke magter at medvirke i den virksomhedspraktik, som så bliver det eneste tilbud? Jeg tænker ikke altid, at byrådet ved, hvilken borgergruppe vi sidder med, og hvor udfordret de i virkeligheden er. Hvis denne besparelse kommer igennem, mener jeg ikke, at vi så højt og flot kan snakke om, at vi har borgerne i centrum.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce