Læserbrev: E45 kræver langsigtede løsninger, ikke mere asfalt


Læserbrev: E45 kræver langsigtede løsninger, ikke mere asfalt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Peder Meyhoff, Overdrevet 15, Hinnerup, folketingskandidat for Enhedslisten i Favrskov-kredsen
Billede
Debat. 

I Stiftens leder mandag ønsker Tobias Heede Niebuhr sig mere asfalt i Østjylland. Det er vigtigt, for at væksten ikke går i stå, skriver han. Men vækst er ikke et ubetinget gode; den fører til, at jordens resurser reduceres. Og danskerne er et af de folk, der bruger mest - allerede 29. marts i år nåede vi den dag, hvor vi havde opbrugt vores naturresurser for i år. Resten af året bruger vi løs af fremtidige generationers resurser.

Det er et problem, der er ligeså alvorligt som klimaproblemet, og de to problemer hænger tæt sammen. Jo flere biler, des mere udledning af CO2. Det gælder også, når bilerne bliver drevet af el, for foreløbig bliver der brugt megen fossil energi til fremstilling af biler.

Desuden er flere spor på E45 kun en kortvarig løsning, også selvom hele bilparken skulle blive fossilfri. Det må efterhånden være tydeligt for enhver, at trafikforskerne har ret, når de siger, at flere og bedre veje skaber flere biler - og dermed nye behov for veje.

Kombinationen af stadig dyrere takster i den kollektive trafik, stagnerende priser på brændstof og faldende priser på biler har i årevis sendt flere biler ud på vejene. Særlig slemt er det på motorvejene, hvor lastbiler jo nærmest optager et helt spor ned gennem Jylland.

Det sidste er blandt andet resultatet af, at Folketinget for længe siden begyndte at afvikle godstransport på skinner. Det kan endnu nås at flytte en del af godstransporten over på skinner, men det kræver nogle langsigtede beslutninger.

En del af trafikken kan også spredes ved at indføre trængselsafgift, så det koster mere at køre i myldretiderne. Og provenuet kan man bruge på at øge salget af fossilfrie biler. Desuden kan man udbygge letbanen og åbne flere stationer på de regionale jernbaner. Man kan også bygge en ny bane mellem Aarhus og Silkeborg - den vil nok kunne få flere passagerer end en bane til Billund.

Jeg ved godt, at Togfondens forslag om en ny bane mellem Aarhus og Horsens er upopulær mange steder, men en ny lokal forbindelse mellem Aarhus og Horsens med stop i blandt andet Solbjerg og Hovedgård kan også være med til at aflaste E45.

Alle disse forslag har en positiv langsigtet effekt; hvorimod mere asfalt hurtigt skaber flere biler og nye køer - også på indfaldsvejene og inde i byerne. Og helt ærligt, her er det vist slemt nok i forvejen.

Læserbrev: E45 kræver langsigtede løsninger, ikke mere asfalt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce