Læserbrev: Elbusser er også til glæde for dem, som ikke bor tæt ved letbaneskinner


Læserbrev: Elbusser er også til glæde for dem, som ikke bor tæt ved letbaneskinner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Knud N. Mathiesen (DF), byrådsmedlem, Sigridsvej 32, Brabrand
Billede
Debat. 

Så har Aarhus fået de første el-busser, som kørte for første gang søndag 11. august. Det er en stor fornøjelse at køre med disse el-busser, fuldstændig støjsvage, det eneste, man kan høre inde i bussen, er klimaanlægget (aircondition).

Dejlig jævn kørsel igennem Aarhus. Den er også handicapvenlig, da der er en rampe ved den store dobbeltdør. Dejligt, at man også har tænkt tilgængelighed i disse nye busser, hvor der også er plads til kørestole.

Nu skal vi bare have nogle flere el-busser så hurtig som muligt, så Aarhus kan blive CO2-fri på den kollektive trafik.

Nu taler vi jo rigtig meget klima, derfor skal vi selvfølgelig havde skiftet vores dieselbusser ud med el-busser så hurtigt som muligt. Vi skal ikke vente til 2030, bare fordi det er det, man har vedtaget.

Dansk Folkeparti har foreslået i byrådet, at vi skal have el-drift på alle linjer inden 2025, hvis man mener noget med klima og forurening, så kan vi spare mange tusind tons CO2 årligt.

Efter indsættelse af el-busser er det nødvendigt, at man evaluerer letbanen, inden man begynder at etablere en etape 2 og ikke at forglemme de 1,2 kilometer ud på Aarhus Ø til en pris på 100 millioner eller derover. Det kan man finansiere en del el-busser med. På Aarhus Ø kan man jo lave forsøg med førerløse busser, et godt område at af prøve disse i.

Vi ved, at letbaner er rasende dyre at etablere, derfor bliver vi nødt til at se på, om ikke det ville være mere økonomisk med el-busser, som samtidig er mere fleksible. De kan indsættes overalt i kommunen, et letbanetog kan trods alt kun køre på de skinner, der er nedlagt. Letbanetog kan være gode til store afstande.

Det tager også lang tid at få letbanetog etableret, el-busser kan tages i brug ved levering af bussen. De fire milliarder, vi har brugt til letbanens etape 1, vil formentlig aldrig kunne skabe økonomi, og driften af letbanen vil også være meget dyrere end el-busser.

El-busser er også handicapvenlige - det kan man sætte spørgsmålstegn ved med letbanetogene, det er de i hvert fald ikke på flere stationer mellem Odder og Aarhus, og langt værre bliver det mellem Grenaa og Aarhus.

Så fremtidens kollektive trafik må være el-busser til glæde for alle beboere i Aarhus Kommune, også dem, som ikke bor tæt ved letbaneskinner.

Læserbrev: Elbusser er også til glæde for dem, som ikke bor tæt ved letbaneskinner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce