Læserbrev: Forældrestemmen vil kaste skolebørn ud på dybt vand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge, Aarhus Kommune
Axel Schütt/Scanpix Denmark
Debat. 

I et indlæg bliver jeg her i avisen lørdag 9. marts beskyldt af Janus Boye og Heidi Andreasen fra Foreningen Forældrestemmen for både at vildlede forældre og mangle mod til at træffe beslutninger, når det gælder forsøget med karakterfrie skoler.

At blive beskyldt for at mangle mod til at træffe beslutninger kan jeg til nød leve med. Det er jo nemt bare at slynge sådan en påstand ud fra sidelinjen, når man ikke er bundet af andet end lysten til at ytre sin mening.

Men at jeg skulle have vildledt århusianske forældre, fordi jeg efter dialog med folkeskoler, faglige organisationer, repræsentanter for ungdomsuddannelser, forældre, politiske kolleger og eksperter fra flere universiteter har søsat et forsøg med karakterfri hverdag på århusianske folkeskoler - det vil jeg have manet i jorden.

I, hvad der tilsyneladende er i åbenbar modsætning til Janus Boyes og Heidi Andreasens ønske om tvang, har jeg inviteret skoler til at være med til at nedtone karakterernes betydning i hverdagen - frivilligt. Man skal ikke have fulgt med ret længe for at vide, at jeg bestemt ikke er tilhænger af at måle, veje, stemple og tal-sætte alting, slet ikke børns og unges læring. Karakterræset er med til at skabe et pres i hverdagen sammen med en række andre faktorer i børnenes og de unges liv.

Men fra den konstatering og så til uden dialog eller forudgående overvejelse bare at rulle et nyt regime af evaluering hen over hovederne på børn, forældre, lærere, pædagoger og ledere vil efter min mening være forkert. Vi skal da have dialog om, hvordan vi gør det bedst, hvad vi med størst kvalitet kan stille i stedet for karaktererne? Vi skal sammen se på de gode erfaringer, der allerede er indhøstet på blandt andet gymnasier og videregående uddannelser - netop for at undgå, at "børn og forældre ikke skal sidde usikre tilbage og være tvunget til at gætte, når det kommer til deres faglige niveau", som de to skribenter også påstår vil være resultatet af en karakterfri hverdag.

Jeg ønsker i høj grad, at vi udfordrer rammerne for, hvor langt vi kan gå, når det kommer til at undgå unødvendige tests i børns hverdag. Derfor har vi holdt Undervisningsministeriet beskæftiget med dispensationsansøgning om at blive fritaget for blandt andet nationale tests. Men jeg agter som rådmand også at overholde lovens krav.

Jeg ønsker netop ikke - som Janus Boye og Heidi Andreasen fra Forældrestemmen - at kaste børn, forældre og medarbejdere ud på dybt vand uden overhovedet at ane, om de kan svømme. At blive beskyldt for at mangle mod til at træffe den beslutning, det bærer jeg som sagt gerne.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce