Læserbrev: Hjerternes tid, hjerteløs tid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lone Hindø, præst, medlem af Aarhus byråd (S), Tåstrupvej 100, Harlev
Billede
Debat. 

"Hele Aarhus skal kende FN's verdensmål". Det er overskriften på en artikel her i avisen (29. november 2018). Når man læser ordene "FN's verdensmål", tror jeg, at mange har det som jeg, at målene ligger så langt væk. De er så fjerne. Og kun 16 procent af os danskere kender verdensmålene, står der også i artiklen.

Men så gælder det for os at bryde de fjerne mål ned og overveje, hvad vi selv kan gøre. Hvor har jeg mulighed for at handle?

Et af målene hedder "Sundhed og trivsel", og det er det, som jeg i min "nedbrydning" vil koble sammen med, at vi i lørdags gik ind i julemåneden. Og under målet om sundhed og trivsel tænker jeg ordet ensomhed, som er et meget alvorligt problem her i vores land. Og nu har vi julemåneden, som vel er den tid på året, hvor ensomheden kan føles allermest.

Adventstiden rummer mange traditioner, skikke, gentagelser, ritualer, og for de, som føler sig ensomme, forstærkes følelsen af at være alene.

Når jeg netop nu kobler FN's verdensmål med ensomhed, har det udspring i en samtale, som jeg havde i en lille gruppe forleden.

"Hvad skal du til jul?" Det er nok et af de almindeligste spørgsmål, vi stiller hinanden i denne tid. Og vi fortæller hinanden, ofte med stor glæde: Jeg skal til Randers, vi skal til Funder, eller måske: Alle børnene kommer hjem.

En ældre kvinde sagde ingenting, sad bare stille. Da vi stod ude på vejen langs træerne, kom hun hen til mig og sagde: Jeg tror, de glemmer mig i år. Med det lille 'de' mente hun den fjerne familie, der var den eneste, hun havde, og som plejede at invitere hende.

Så fra det fjerne verdensmål om sundhed og trivsel, er vi kommet helt ned, hvor vi kan handle. Fra FN til Østjylland, eller hvor vi nu ellers er i vores hverdag.

Julen benævnes hjerternes tid. Men kan også for nogen føles som en hjerteløs tid. Derfor min lille opfordring: Husk at invitere til jul. Gør kredsen omkring juletræet større. Og gør det nu.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce