Læserbrev: Ja, det handler netop om demokrati

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Henrik Staunstrup, stabslæge ved Forsvaret, Kalendervej 1, Aarhus V
Billede
Debat. 

Vores rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek, skriver 4. marts i Århus Stiftstidende i sit svar på læserbrev vedrørende manglende demokrati i lokalplanprocessen for eventuel etablering af dagligvarebutik på Herredsvej, at "jeg vil ikke lade mig påvirke af antallet af høringssvar til at obstruere den politiske proces, som vi har pligt til at gennemføre. En ansøger har altid ret til at få behandlet sin ansøgning hos kommunen".

Den politiske proces for lokalplansprocessen gennemføres i seks faser i Aarhus Kommune.

Fase 1 er en forundersøgelse, inden der tages beslutning, om sagen skal videre i systemet. Denne fase er gennemført med 106 høringssvar, hvoraf 105 var negative. Efter modtagelse af høringssvar gennemgås disse, og sagen fremlægges for den ansvarlige rådmand, der derefter beslutter, om sagen skal gå videre.

Rådmanden er derfor bemyndiget til at afslutte sagen på dette tidspunkt uden at kompromittere den demokratiske proces. Rådmandens svar er således ikke helt i overensstemmelse med gældende kommunale retningslinier. De ovennævnte fakta om lokalplansprocessen kan findes på kommunens egen hjemmeside.

Når rådmanden alligevel vælger at se bort fra 105 negative høringssvar, lader ansøger fremsende et løsningsforslag til de forventede trafikale problemer - et løsningsforslag, der overhovedet ikke tager højde for øget trafik i og omkring Aarhus' farligste kryds, men kun hvorledes biler kan komme ind på og ud fra dagligvarebutikkens parkeringsplads.

Så bliver man en smule bekymret for i hvilket omfang, der prioriteres erhvervsfremme fremfor trafiksikkerhed, miljø og lokalt særpræg. Om der prioriteres erhvervsfremme frem for behov og lokalt ønske. Om der prioriteres erhvervsfremme fremfor sikker skole og cykelvej.

I min demokratiske opdragelse har jeg lært, at demokratiet er en styreform, hvor vi vælger repræsentanter til at repræsentere vores synspunkter. Miljø og Tekniks pleje af en stor spiller på lavprisdagligvaremarkedet synes at have tilsidesat denne demokratiske lærdom.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce