Læserbrev: Jeg vælger børn og ældre før byggesager

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Thomas Medom, politisk leder for SF-Aarhus og rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune
Axel Schütt/Ritzau Scanpix
Debat. 

Et flertal i Aarhus Byråd ønsker at give hele 42 ekstra og ekstraordinære millioner kroner til byggesager frem for børn med handicap, psykisk syge eller demente ældre.

Pengene stammer fra tre projekter om bedre datakvalitet, og efter justeringer er der altså plus på bundlinjen. Flertallet vil over de næste seks år give syv millioner kroner om året til byggesagsbehandling. Penge, jeg gerne ser brugt på en fuldstændig anden måde, som sætter børnene, og nogle af de borgere, der har det allersværest, forrest.

Jeg anerkender, at det er og har været problemer med at få styr på byggesagerne i Teknik og Miljø. Det har skiftende rådmænd haft svært ved at få hånd om. Men ved denne ekstraordinære mulighed for at uddele 42 millioner kroner, vil jeg til enhver tid vælge børn med handicap og demente ældre frem for byggesagsbehandlere.

Derfor har jeg sendt et ændringsforslag, som byrådet forhåbentlig vil tage både alvorligt og stemme for, når sagen skal behandles på næste byrådsmøde.

De 42 millioner kroner kunne vi ifølge forslaget passende fordele på denne måde: Ti millioner kroner til at hjælpe borgere med demens, seks millioner kroner til indsatser på børnehandicapområdet, seks millioner kroner til indsatser, der hjælper borgere i lokalpsykiatrien, fem millioner kroner til hver af specialskolerne Stensagerskolen og Langagerskolen, fem millioner kroner til idrætsfaciliteter - og endelig giver jeg gerne fem millioner kroner til bedre byggesagsbehandling, som jeg anerkender, også kan være en udfordring.

Dette er en sjælden mulighed for at give trængte børn, unge, ældre en ekstraordinær håndsrækning. Jeg er sikker på, at det vil blive taget imod blandt modtagerne - og forhåbentlig også i byrådet.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce