Læserbrev: Klasselæreren spiller en afgørende rolle

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Katrine Vinther Nielsen, folkeskolelærer og mor, Bøgeskov Høvej 161, Viby J
Billede
Debat. 

"Øhh Katrine, må jeg lige snakke med dig...?"

En elev kigger indgående og spørgende på mig, men hun kender mig og ved, at mit svar altid er "ja".

Hun ved, at selvom vi ikke længere kalder det klasselærer, så ved hun, at det er jeg. Hun ved, at når hun fremlægger sit problem eller sin bekymring, så vil jeg være imødekommende over for hende, som enkeltperson og som en del af et fællesskab, som vi også skal værne om.

Samme ubetingede imødekommenhed har jeg som mor i folkeskolen selv mødt, når jeg har delt mine bekymringer for mine børn eller klassen. Klasselærerens arbejde har været afgørende, for at klassen fungerede, og det gjorde mig tryg: Jeg er således ikke et sekund i tvivl om, at mine børns selvværd og opmærksomhed på klassefællesskabet skyldes et intensivt arbejde fra klasselærerne - veluddannede lærere, som har haft stor forståelse for og indsigt i den vigtige sammenhæng mellem undervisningens form, indhold og elevernes trivsel og udvikling. Trivselsarbejdet er nemlig en integreret del af underviserens rolle og ikke en løsrevet del, som kan løses uafhængigt af undervisningen.

MEN siden 2013 har der ikke været aftalte rammer og afsat tid til at være klasselærer. Tiden er stjålet fra tiden til forberedelse af undervisningen, der har ikke været afsat tid til opgaven, og derfor må der stjæles fra andre opgaver. Førhen lå der en stor anerkendelse af opgaven, idet der var prioriteret tid til opgaven, og den ikke bare, som nu, ligger oveni alt det andet.

Derfor glædes jeg over SF's forslag, om at klasselærerfunktionen skal genindføres, så der igen bliver respekt for og anerkendelse af klasselærerens vigtige arbejde.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce