Læserbrev: Letbanen er blevet en tung arv i Norddjurs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hanne Gruwier Mogensen, Hedegårdsvej 6, Hedegård, Glesborg
Billede
Debat. 

Jeg har intet imod en letbane. Jeg har noget imod, at vi i Norddjurs endnu ikke har fået en letbane.

Jeg har noget imod, at vi, når og hvis vi engang får en letbane, fra en meget stor del af vores langstrakte kommune, ikke vil være i stand til at komme bare i nærheden af letbanen.

Jeg har noget imod, at vi i Norddjurs betaler prisen for den letbane, der især servicerer et område i Aarhus, der i forvejen var godt dækket med busser.

Jeg har noget imod, at det østjyske område rammes på 21 ud af 31 ramte ruter, heraf påvirkes ni busser alene i Norddjurs.

Jeg har noget imod, at folk ikke længere kan komme på arbejde uden at have egen bil.

Jeg har noget imod, at man ikke som arbejdsløs kan komme til samtale i jobcentret med offentlige transportmidler, medmindre man bor i Grenaa.

Jeg har noget imod, at vi fremover skal "sælge" en kommune, hvor der stort set ikke findes offentlig transport i en stor del af kommunen.

Jeg har noget imod, at vi fremover heller ikke kan komme herfra, fordi vores huse bliver usælgelige.

Jeg har især noget imod hele processen, hvor vi i Norddjurs er blevet kørt fuldstændig over uden høring.

Jeg har noget imod, at ingen i regionen har lyttet til de input, der i de seneste 30 år er blevet givet. For ja, jeg ved godt, at der kører tomme busser. Jeg ved så også, at der på mange afgange kører helt fyldte busser. De tomme busser kunne godt være erstattet af færre busser, mindre busser eller telebusser. Men det er simpelthen meldt ud til Region Midtjylland gennem mange år, selvom det virker, som om det kommer helt bag på dem derinde.

Jeg har noget imod, at regionen gør grin med os ved at "opfylde deres forpligtigelse": At sørge for forbindelse mellem Grenaa og Randers ved at bevare en rute, der bogstavelig talt kører fuldstændig udenom den nordlige del af Norddjurs. Den nordlige del af Norddjurs er fra øst til vest fremover afskåret fra at komme med offentlig transport på tværs. Vi kan hverken komme til Randers, Grenaa eller Ryomgård (Aarhus) via offentlig transport - men det rager regionen en høstblomst.

Jeg har noget imod, at vi får at vide, at nu skal vi være positive. Nu, hvor beslutningen om amputering af den offentlige transport i Norddjurs er taget, og vi intet kan påvirke. Nej, det er ikke muligt at være positiv. Der er intet positivt ved en total bortfjernelse af en livline i et udkantsområde. Vi får at vide, at vi da kan overveje elcykler. Desværre er her mørkt, som i totalt mørkt, fra om eftermiddagen i vinterhalvåret, cykelstier er nærmest ikke-eksisterende, for dem vil man heller ikke lave herude.

Vi skal bruge flexbus og flextaxi (som muligvis stiger til syv kroner per kilometer plus startgebyr - dvs. mere end 252 kroner for at komme på biblioteket herfra og tæt på 500 kroner for en arbejdsløs fra Ørsted til jobcentret i Grenaa).

Det her drejer sig ikke om buslinjer - det drejer sig simpelthen om bosætning kontra affolkning.

Vil man overhovedet havde folk boende i Norddjurs? Der siges skønne ord om udflytning af arbejdspladser - men hvis man hverken kan komme til eller fra, kan det være det samme.

Det er ikke alt offentligt, der nødvendigvis skal give overskud. Det danske samfund er opbygget netop sådan, at vi betaler for fælles løsninger, som vi bruger efter behov. Derfor ser jeg intet odiøst i, at et udkantsområde tager fælles penge til offentlig infrastruktur. Vi har i forvejen langt til både kulturoplevelser og sygehuse.

Og hvis man vil give et boost til udkanten, så er infrastruktur et godt kodeord.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce