Læserbrev: Selvfølgelig skal AUH fortsat tilbyde hjemmedialyse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rasmus Foged, regionsrådsmedlem for Alternativet, Region Midtjylland, Aarhus
Billede
Debat. 

Afdelingen for Nyresygdomme på Aarhus Universitetshospital (AUH) har foreslået at afskaffe muligheden for at få hjemmedialyse. Forslaget vil betyde en kæmpe forringelse for de patienter, der bliver ramt af det. Hjemmedialyse giver patienterne mulighed for at have en meget mere normal hverdag, hvor dialysen kan tilrettelægges efter behov i forhold til eksempelvis arbejde og familieliv.

Derfor kan jeg naturligvis ikke bakke op om forslaget. Selvfølgelig skal AUH fortsat tilbyde hjemmedialyse. Det vil være helt urimeligt at fjerne et så godt tilbud, især når besparelsen samlet set for regionen er meget, meget lille.

At der overhovedet er stillet et forslag om at spare hjemmedialyse væk, ser jeg som et udtryk for, hvor meget der er blevet sparet i sundhedsvæsnet de seneste år. Behovet for behandlinger er steget, og det samme er medicinpriserne. Men bevillingerne er ikke fulgt med.

År efter år er regionerne blevet pålagt at spare to procent. Nu er kravet godt nok reduceret til 0,5 procent, men det hænger stadig ikke sammen. Det håber jeg, vores kommende regering er opmærksom på, når sundhedsvæsnets økonomi i 2020 skal fastlægges i økonomiforhandlingerne mellem regeringen og regionerne lige om lidt.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce