Læserbrev: Selvfølgelig skal Fonden betale - hvem ellers?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bjarne Hansen, Vesterhavsgade 5, Thyborøn
Billede
Debat. 

Kære Hasse Ekstrøm, Fanø (som skrev læserbrevet bragt 6. juni: "Aarhus Universitets Forskningsfond skal betale", red.).

Der var engang i mine unge år, når jeg hørte navnet Aarhus Universitet - var det med en vis ærefrygt og stolthed. Her uddannedes moralens vogtere: jurister, filosoffer, præster, kemikere, biologer - ja, alle de lærde.

Mit voksenliv var knap begyndt, før det blev mig bekendt, at der i dette stolte universitet var endnu en institution, som rummede griskhed, grådighed, ligegyldighed og begærlighed - institutionen kaldte de Aarhus Universitets Forskningsfond.

Fonden var en gave fra en kemisk troldmand, som ønskede at skabe "Guds gave til menneskeligheden": gifte til at slå naturens insekter, svampe og planter ihjel med.

Aarhus Universitet stod i 1944 med to gaver. En pengegave til Aarhus Universitet fra den kemiske troldmand på 300.000 kr. i aktier (Cheminova) og nogle forbehold i en fundats - og en giftgave (parathion).

Forbeholdene i fundatsen lød i 1944 således:

· Overskuddet måtte ikke bruges til mursten (investeringer i bygninger). · Overskuddet skulle gå til forskning (Aarhus Universitet). · Fabrikken Cheminova måtte ikke sælges til udlandet. · Osv.

70 år efter (i 2015) sælges Cheminova til et amerikansk firma, FMC-Corporation.

I dag er en stor del af Aarhus Universitets Forskningsfonds egenkapital på 36.000.000.000 kroner investeret i bygninger af mursten. Jo, en fundats kan ændres med tiden.

Det eneste, man ikke har ønsket at ændre, er kravet om, at overskuddet "kun" skulle bruges på forskning. Med andre ord - kunne man få overskuddet/pengene kanaliseret over i Fondens pengekasse, forbi Cheminova/Auriga - så var det giftige og kemiske affald ikke forskningsfondens eller Cheminovas problem længere, for ifølge fundatsen må overskuddet/pengene ikke bruges til at rydde op efter dem selv.

Jeg bliver nok aldrig så gammel, at jeg vil kunne forstå, hvordan en kemifabrik, ejet af Aarhus Universitet, kunne få lov at svine et helt område (Harboøre Tange) til med kemisk affald, gennem en hel menneskealder, uden at man folketingspolitisk sagde stop eller på anden måde forsøgte at bremse forløbet.

Nu er jeg heller ikke universitetsuddannet, så måske ligger den manglende forståelse deri. Jeg er derimod vokset op i området og har hele mit liv været vidne til det forban... svineri. Og har set, hvordan de gang på gang har kunnet slippe fri med floskler, halve sandheder - godt hjulpet på vej af politikerne på Christiansborg.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce