Læserbrev: Skulle vi ikke lige lade vores nye regering komme i gang, inden vi stempler den som utilstrækkelig?

Læserbrev: Skulle vi ikke lige lade vores nye regering komme i gang, inden vi stempler den som utilstrækkelig?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Camilla Fabricius (S), medlem af Folketinget for socialdemokratiet, tidl. viceborgmester i Aarhus
Kim Haugaard/Ritzau Scanpix
Debat. 

Kun få dage efter at regeringen er dannet, er der en række folk, som mener, at den vil for lidt, kan for lidt og har for få ambitioner. Blandt kritikerne er den mangeårige debattør Jesper Park van der Schaft. Jeg nærer stor respekt for Jesper, og jeg anerkender hans bidrag til debatten - Jesper har en bidende pen, og han bruger den gerne i kampen for de allersvageste, hatten af for det.

I sit debatindlæg "Kun et lille ryk fremad for vores svageste med den nye regering" synes jeg dog, at hans kritik rammer helt skævt. For hvornår har der sidst været fokus på psykiatri og psykisk sygdom både igennem en folketingsvalgkamp og efterfølgende i en forhandling om regeringsmagten? Svaret er aldrig.

Med Socialdemokratiets ønske om et 10-årigt perspektiv i psykiatrien, et årligt sundhedstjek af de dårligst fungerende psykisk syge og en økonomisk håndsrækning til dem, hvis tænder er blevet ødelagt af mange års indtagelse af livsnødvendig medicin, er der lagt et fundament for at genrejse psykiatrien til gavn for de syge og sårbare mennesker, den skal kunne rumme.

Jesper har fuldkommen ret i, at der er nok at tage fat på. Men skulle vi ikke lige lade vores nye regering komme i gang, inden vi stempler den som utilstrækkelig? Kunne vi være enige om, at 10 dage ikke er nok til at konkludere, hvad der er regeringens intentioner, og om de er gode eller dårlige? Hvis vi ikke kan det, hvis vi lader reaktioner på fortiden definere vores forhold til fremtiden, kan vi så få øje på forbedringerne for bare fortrydelse?

Personligt er jeg fuld af fortrøstning, vi har fået en regering, der vil måles på, hvordan velfærdssamfundet tager sig af dets svageste medlemmer. Det er godt. Betyder det, at alt med et snuptag bliver bedre? Nej, det gør det ikke, for der venter både store udfordringer og svære beslutninger forude.

Jeg vil gøre mit til, at fokus er på mennesker, på samarbejde og de ressourcer, som muliggør forbedring. Så Jesper, lad os skrives sammen om et år og i fællesskab gøre op, hvordan det så er gået.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce