Læserbrev: Spørgsmål til regionsrådsformanden om aflyste operationer og Sterilcentralen

Læserbrev: Spørgsmål til regionsrådsformanden om aflyste operationer og Sterilcentralen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Christian Møller-Nielsen, regionsrådsmedlem (V), tidl. lægefaglig direktør, Region Midtjylland
Billede
Debat. 

Spørgsmål til regionsrådsformanden og direktionen i Region Midtjylland:

Sterilcentralen på Aarhus Universitetshospital (AUH) har gennem en del måneder været det svage led i kæden for at opretholde den samlede operative aktivitet på regionens største hospital. Det er særdeles bekymrende, fordi den utilstrækkelige kapacitet øger ventetiden på operation for mange patienter og sandsynligvis igen i år 2018 vil resultere i en dårlig produktivitet på AUH sammenlignet med andre store universitetshospitaler. Endvidere er det uacceptabelt, at der nu sandsynligvis skal aflyses planlagte operationer i månedsvis, fordi driften ikke fungerer i Sterilcentralen.

Set i lyset af at sammenlægningen af hospitalsmatrikler i Aarhus har været planlagt i over 10 år, er det uforståeligt, at Sterilcentralen på AUH er blevet den begrænsende faktor. Det samlede antal planlagte daglige operationer og gennemsnitlige antal akutte daglige operationer har været kendt i årevis på de to store somatiske matrikler, som sammenlægges, og derfor burde der ikke være problemer med at beregne og forberede sig på det samlede aktivitetsniveau efter sammenlægningen.

Endvidere har beslutninger i Sundhedsstyrelsen og regionsrådet gennem en længere årrække ikke efterladt AUH med en uventet aktivitetsøgning, og det gør det blot yderligere uforståeligt, at Sterilcentralen bliver den kritiske faktor for rationel drift.

Meddelelsen om, at der kan gå mange måneder med oplæring af nyt personale og tilbagevenden af langtidssygemeldt personale m.v. for at skabe tilstrækkelig aktivitet i Sterilcentralen, er virkelig alarmerende. AUH ender på sigt med over 9.000 ansatte, og det er oplyst til regionsrådet, at blandt andet langtidssygemeldte i Sterilcentralen påvirker hele organisationens produktivitet.

Derfor har jeg nogle spørgsmål, som ønskes besvaret:

Har koncernledelsen og hospitalsledelsen på AUH forsøgt at hyre midlertidigt personale på overarbejde med de relevante kompetencer fra de andre regionale hospitalsenheder med sterilcentraler?

Er det forsøgt at øge kapaciteten i Sterilcentralen på AUH ved at indføre 24-timers drift i seks eller syv dage om ugen?

Den samlede kapacitet i Sterilcentralen på AUH er tilsyneladende for lille i forhold til behovet. Hvad er det svage led - skyldes den utilstrækkelige aktivitet i Sterilcentralen mangel på instrumenter eller personale - eller nye logistikprincipper mellem Sterilcentralen og de spredte operationsgange på AUH?

Er der nye procedurer ved rekvirering, transport og rengøring af instrumenter, som sammenlignet med tidligere procedurer bidrager til at reducere produktiviteten og aflysning af planlagte operationer?

Det er min personlige fornemmelse, at der bredt i regionsrådet er forståelse for, at sammenlægningen af AUH i Skejby er en betydelig logistikudfordring. Det giver selvfølgelig mange nye udfordringer, men der har jo også været mange år til at forberede sammenlægningen. Mit subjektive indtryk er, at regionsrådet viser forståelse og tålmodighed for opgavens omfang, men mig bekendt har Hospitalsudvalget næppe accepteret dårlig produktivitet på AUH og dårligere overholdelse af lovgivningen vedrørende udredningsret og behandlingsgaranti som følge af sammenlægningen.

Personligt er jeg helt uforstående overfor, at driften i Sterilcentralen - som en relativ overskuelig del af den samlede produktionskæde på operationsafdelingerne - ender som den afgørende begrænsende faktor. I den udsendte meddelelse til regionsrådet er der efter min vurdering ikke tilstrækkelig beskrivelse af, hvad hospitalsledelsen på AUH vil gøre i praksis for at løse de alvorlige driftsmæssige problemer.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce