Læserbrev: Tankevækkende plan for nyt stadionprojekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Knud N. Mathiesen (DF), byrådsmedlem i Aarhus Kommune
Axel Schütt
Debat. 

Det er tankevækkende, at man prøver at bilde folk ind, at hvis man kan sælger de grønne områder omkring væddeløbsbanen i Aarhus til boligbyggeri, kan man bygge et nyt fodboldstation gratis. Langt værre er, hvis man også kan bilde byrådspolitikere i Aarhus Byråd det ind.

Jeg læser i dagspressen, at det er man godt på vej til. Lad mig slå en ting helt fast, så det ikke kan misforstås: Intet er gratis, ej heller et nyt station, der er jeg fuldstændig enig med Peter Sporleder fra Venstre. De Radikale og Socialdemokratiet afviser ikke, at der kan bebygges på de grønne områder. Man vil have en økonomisk vurdering af dette projekt. Det er unødvendigt, for uanset hvad man kommer frem til, bliver det aldrig gratis at bygge et nyt stadion, eller folkepark, som man nu så smukt siger.

Man kan heller ikke støtte et børsnoteret selskab med god samvittighed, som AGF er, fra kommunens side, det er ganske urimeligt.

De, der vil have et nyt station, må til lommerne, eller selv komme med en finansiering, og så kan kommunen være behjælpelig med at finde en passende placering og eventuelt lægge grund/jord til, hvis også kommunen kan få noget positivt ud af det, og det tror jeg godt, kan lade sig gøre. Man kunne spekulere i, hvis der er behov for et ny station og andre sportsfaciliteter, at lægge det ud til motorvejen, så har man også mulighed for at få de nødvendige parkeringspladser til et sådant anlæg. At begynde at anlægge nye sportsfaciliteter inde midt i byen, hvor der er begrænsede parkeringsmuligheder i forvejen, uanset om man kalder det en folkepark eller ej, når samtidig man vil fjerne nogle af de p-pladser, man har i forvejen, er jo ren galmandsværk.

Flyt et nyt sportsanlæg ud til motorvejen, hvor der er plads, også til udvidelser efter behov. Og bliver det dyrere? Det tror jeg ikke, når man samtidig tænker det ind, at man bevarer det, man har i forvejen, hvor der stadig kan udøves atletik og spilles fodbold. Vi skal huske på, at der er mere end en fodboldklub i Aarhus. Vi skal selvfølgelig bakke op om byens hold, lige pt. Men vi skal også tænke på andre sportsgrene og andre fodboldklubber her i byen.

På stormødet 13. marts på væddeløbsbanen gav mange af de 400-500 mennesker udtryk for, at de grønne områder skal bevares sammen med væddeløbsbanen, og at man skal tænke i andre retninger. Det er hermed gjort med forslaget at flytte det hele ud til motorvejen.

Man skal huske på som byrådspolitiker ikke lade sig forføre af marketingfolk og projektudviklere, som ikke spiller fodbold, men spiller på vores følelser.

Hvor har vi De Radikale og Socialdemokratiet, når vi taler om grønne oaser og grønne områder i Aarhus, er det kun tom snak? Ja, det er det åbenbart i dette her tilfælde.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce