Læserbrev: Trafik - hvor må vi dog være?


Læserbrev: Trafik - hvor må vi dog være?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Carel Larson Englodden 4, Mårslet
Billede
Debat. 

Af en københavner fik jeg engang at vide: "At komme til Aarhus er ligesom at komme på Valium"! Hvad mente han nu med det?

Når man efter besøg i hovedstaden med et "kombardo" kører i land, stopper det hele op i det første kryds, man møder. Inden da har flere frækkerter fra venstrebanen forsøgt at mase sig ind i køen. Godt afpareret af kolonnen, der ikke tolererer svinkeærinder. Der sidder man så.

Fruen meddeler, at der kommer letbanen, altid fra syd, aldrig fra nord (så længe det varer). Man har rig lejlighed til at beundre den svingende investering.

For nogle år siden forsøgte man sig med et motto for byen, "Aarhus - Danish for progress". For at undgå komplikationer skal jeg undlade at kommentere resultatet. Men der i bilen kan man så tænke på, hvad der dog kunne være baggrund for dette valg af motto. Flere engelsktalende krydstogtsturister måske?

Et motto og en vision, der havde kunnet samle byen, omegnen og byrådet om noget fælles. Det har vi ikke fået. I stedet kan man så se, at på et væsentligt område som trafikken og dermed fremkommeligheden og parkeringen, er der i byrådet ikke enighed. Den nye rådmand, som jeg selv som socialdemokrat sætter pris på, er godt nok kommet på en svær opgave.

I en tid hvor internethandlen buldrer frem, og byens fysiske forretninger udfordres, indfører man begrænsninger i fremkommelighed og parkering for kunderne med løsninger, som ikke er hensigtsmæssige.

Der skal ingen tvivl være om, at antallet af biler i centrum ikke kan øges, tværtimod. Løsningen kunne være parkeringshuse eller pladser med nem og billig adgang til centrum. Rundt om Aarhus har byer fundet ud af, at det er vejen frem. Her syd for Aarhus er der selv ved letbanestationerne ikke tænkt parkering. I stedet for indskrænker man mulighederne og øger parkeringsafgifterne på de kommunale parkeringer, vistnok for at få private til at løse og tjene på opgaven!

Byrådet bør springe ud og vedkende sig sit ansvar for helheden. Erkende, at parkering er en kommunal opgave, og bygge parkeringshuse, der er gratis de første to timer. Placeret tæt på centrum med adgang til shuttlebus eller letbane. Banegraven for eksempel.

Valium bør være sidste udvej.

Læserbrev: Trafik - hvor må vi dog være?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce