Læserbrev: Underfinansiering af specialundervisning har omfattende konsekvenser


Læserbrev: Underfinansiering af specialundervisning har omfattende konsekvenser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Morten Østergaard, skolebestyrelsesformand, på vegne af skolebestyrelsen på Malling Skole
Billede
Debat. 

Mens politikerne har travlt med nye ønsker til de kommunale budgetter, er vi nogle skolebestyrelser, der ville ønske, at man tog fat på at justere tildelingsmodellerne til specialundervisning, før man foreslår, at alle elever skal have en computer. Den skæve tildelingsmodel presser økonomien mere, end en computer kan råde bod på.

Malling er det, man ynder at kalde et udviklingsområde i Aarhus Kommune. Der bygges allerede nu boliger i en rasende fart, og fra kommunen lyder det, at endnu flere boliger og borgere får mulighed for at komme til Malling i de kommende år. Det er vi rigtig glade for, da vi, der allerede bor her i Malling, synes, vi har et fantastisk lokalsamfund.

Et af omdrejningspunkterne er den lokale skole. En skole med tradition og historie, der går 60 år tilbage. En skole, som vi er stolte af og glade for og som - stadig - nyder et godt ry i byen. Men når man går en tur i udskolingsafdelingen, minder revnerne i væggene og den afskallede maling om, at noget ikke er, som det burde være.

På trods af stigende børnesøgning lider skolen nemlig under en endog meget udfordret økonomi. Vi har en engageret ledelse, som gennem det seneste år har gjort alt, hvad den kan for at stramme bæltet ind. Men desværre er den oppe imod en hård modstander - nemlig tildelingsmodellen for specialundervisning.

Kort fortalt hamler den tildelte pose penge til specialundervisning på ingen måde op med de faktiske udgifter. Og nej - det er ikke, fordi Malling Skole er dårlig til at bedrive inklusion. Visitationerne sker efter faglig vurdering fra kommunens egen PPR-afdeling. Vi har stor tillid til, at PPR træffer fagligt velfunderede afgørelser - derfor er det også nødvendigt, at kommunen gør op med den nuværende tildelingsmodel.

Konkret på Malling Skole er modellen direkte årsag til, at skolen i 2019 skal finde 3.187.000 kroner i den ordinære drift til at betale for specialtilbud. Det kan meget vel betyde, at vi, udover at lade skolen forfalde, sænke timetallet, også bliver sat ufrivilligt under administration. Ikke, fordi der er dårlig økonomistyring, ikke fordi der er dårligt inklusionsarbejde, men ene og alene fordi en kommunal økonomisk model ikke forholder sig til en virkelighed, hvor antallet af specialundervisningsvisitationer langt overstiger de penge, kommunen har sat af til området. På kommunalt plan mangler der 35 millioner i 2019, og der er ikke tegn på, at tallet skulle blive lavere i 2020, tværtimod.

Skolen er og bliver en nøgle til et velfungerende lokalsamfund - i Malling såvel som i alle andre lokalsamfund i Aarhus Kommune. Derfor appellerer skolebestyrelsen på Malling Skole til, at Aarhus Kommune reviderer den nuværende model - allerede i indeværende år - og laver en fair fordeling, så vi i bestyrelserne sammen med lærerne og skoleledelsen kan arbejde med skolernes udvikling og ikke budgettekniske udfordringer og skævheder på baggrund af tildelingsmodeller, der ikke har rod i virkeligheden.

Læserbrev: Underfinansiering af specialundervisning har omfattende konsekvenser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce