Læserbrev fra folkeskolelærer: Hvem skal jeg hjælpe?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Katrine Vinther Nielsen, folkeskolelærer, Bøgeskov Høvej 161, Viby J
Billede
Debat. 

Jeg er lærer i folkeskolen, og hver dag er det en fornøjelse at være sammen med de unge mennesker og være med til at gøre dem til kloge, ansvarlige, nysgerrige og demokratiske mennesker - uanset deres faglige og sociale forudsætninger.

Men hver dag, når jeg går ind til timen, bliver jeg nødt til at prioritere: Hvem skal jeg skal hjælpe, og hvem må klare sig selv?

Og jeg er ikke alene: Otte ud af ti af lærerne vurderer, at de har elever i deres klasser, der ikke får den særlige støtte, de har krav på.

Det betyder, at der på hver en skole - i hver en klasse - sidder børn, som ikke får den undervisning, de har behov for. Der er således elever, hvis skolehverdag er præget af nederlag og store frustrationer, fordi lærerne og skolen ikke har rammerne til at skabe en undervisning, som tilgodeser disse børns og unges behov fagligt og socialt uanset deres forudsætninger.

Alt dette skyldes lærernes høje arbejdspres og manglende tid til at kunne skabe den gode undervisning, de høje klassekvotienter - og ikke mindst de pseudopædagogiske bortforklaringer, der skjuler de økonomiske incitamenter, som styrer vores skole - i daglig tale kaldet "inklusion".

Hvem skal have hjælpen? De fagligt stærke elever? De fagligt svage elever? De inkluderede elever? De tosprogede elever? De usikre elever? De omsorgssvigtede elever? De ordblinde elever? De angste elever? De ...?

Det indlysende svar må være: Dem allesammen!

Så folkeskolen bør prioriteres både i valgkampen og i det efterfølgende politiske arbejde, for de kommende generationers viden og tro på egne evner er altafgørende, for at vi fortsat kan have et demokratisk og lige samfund.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce