Leder: Der er godt nok valg på vej - eller på skinner


Leder: Der er godt nok valg på vej - eller på skinner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Redaktionschef Jens W. Møller jwmo@stiften.dk
Axel Schütt
Leder. 

Det var en ganske interessant trafikplan, regeringen og DF præsenterede onsdag. Set med østjyske briller indeholder den meget sund fornuft. For eksempel er det helt oplagt, at udvidelsen af E45 rundt om Aarhus bør i gang hurtigst muligt. Det er der i høj grad brug for.

Det er også fint, at der langt om længe kommer gang i udvidelsen af vejen mellem Viborg og Aarhus, og at motortrafikvejen fra Aarhus ud mod lufthavnen i Tirstrup kommer af med en flaskehals. Samt at der kommer gang i forundersøgelsen af den Kattegatbro, som vil gøre infrastrukturen i Danmark langt mindre sårbar.

Og så kan man jo mene, som politikere i Aarhus gav udtryk for, at det er skuffende, at Marselistunnelen og letbanens etape 2 ikke er med i planen.

Men rolig nu.

Selv om ordførerne fra regeringspartierne og DF ved fremlæggelsen havde travlt med at få planen til at se ud som om, at den er endegyldig, uafvendelig og hugget i granit, så er det værd at huske, at den måske ikke er det papir værd, som den er skrevet på, og at den ikke skal tages for mere, end den er. Nemlig et tidligt indslag i den kommende valgkamp.

Sagen er jo, at det er et meget smalt flertal af folketingets nuværende partier, der står bag den. Og da der om få måneder skal være valg, er der stor - alt efter temperament - chance eller risiko for, at den ryger direkte i skraldespanden efter valget. Enten fordi parterne ikke har flertal længere. Eller også fordi DF pludselig render fra aftalen, hvilket som bekendt er sket før.

Indtil for nylig stod DF sammen med bl.a. socialdemokraterne bag togfonden, som indebar en ny jernbane mellem Hovedgård og Aarhus via Solbjerg. Og den har der i sandhed været meget ballade om i det østjyske. Den har ført til splid mellem borgere i Solbjerg om, hvor toglinjen burde gå, og den har kastet husejere ud i spekulationen om deres huses fremtidige værdi: skulle de lade dem ekspropriere i utide, eller ...?

Lige nu - efter at DF har fundet nye trafikvenner i regeringen - tyder alt på, at toglinjen via Solbjerg bliver droppet, så alle bekymringerne ved Solbjerg var ubegrundede.

Til gengæld har DF med støtten til regeringens plan sørget for, at uroen kan brede sig i et andet område af Danmark, nemlig mellem Vejle og Billund, hvor der skal findes en linjeføring til første etape af en Hærvejsmotorvej. Hvis altså regeringens og DFs plan bliver til noget. Og hvis ikke DF finder det opportunt at skifte venner igen efter et valg ... og måske ligefrem sprede fornyet usikkerhed i Solbjerg og omegn med støtte til den oprindelige plan med togfonden.

Moralen?

Ingen kan være tjent med politisk smalle forlig om så store emner som for eksempel fremtidens trafik, som indebærer udgifter i mange, mange milliarders-klassen, og som påvirker mange, mange menneskers hverdag og fremtidsudsigter.

Det ville klæde politikerne på Christiansborg at hæve sig op over fnidder på tværs af blokke og partiskel og indgå aftaler med meget bredere opbakning, end vi så det med togfonden og nu også med onsdagens trafikplan. Det har vi mere brug for i Danmark, end for nogle taktiske byttehandler om en stump motorvej i en valgkreds hist og her.

Ingen kan være tjent med politisk smalle forlig om så store emner som for eksempel fremtidens trafik.

Leder: Der er godt nok valg på vej - eller på skinner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce