Miljøbusser - hvis miljø?


Miljøbusser - hvis miljø?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jeg ser til min forundring, at Aarhus Sporveje, Busselskabet, har tænkt sig at slå et slag for miljøet. Så langt, så godt. Men det viser sig, at det i hvert fald ikke er passagerernes »miljø«, man tænker på. De nye busser skal iflg. Stiften være af mærket Solaris, som har kun én fordel: det lave gulv, der gør ind- og udstigning nemt. Resten er det værste skrammel, der nogensinde har kørt rundt på seks til ti hjul:

Sæderne har nogen kastet ind med en skovl - de er stukket ind her og der og alle vegne. Som regel med benplads, der får selv mennesker af moderat højde (selv er jeg 170 cm) til at misunde burhøns deres vilkår.

For at passagererne kan klemme sig ind på nogle af sæderne, er der hønsepinde at træde op på - som så til gengæld fungerer som benspændere for folk, der ikke har øjnene fikseret på gulvplan.

Men de siddende skal ikke klage - det hjælper tilsyneladende heller ikke! De, der må stå op, er værre stedt. Få stropper og lodrette stolper gør det svært at være stående passager - og at bevæge sig frem og tilbage til et ­skoleridt hvor man uvægerligt skal skubbe til medpassagerer, med mindre man vil risikere en tur på r.. og albuer.

Ventilationsanlæg der ­lyder som en turbojet med efterbrænder. Har Arbejdstilsynet været forbi og lave støjmålinger? Passagerer kan ikke føre lavmælte ­samtaler. Det virker som en mareridtsagtig fordom om en børnehave, hvor børnene er nødt til at råbe højere og højere for at blive hørt.

Flere af busserne har en meget generende ventil eller anden ordning, der har med hydraulik eller trykluft at gøre, som hviner i takt med motorens omdrejningstal (lyder næsten som en ekstra turbolader!).

Endelig er busserne så ­lette og/eller motoren så kraftig, at svage sjæle blandt chaufførerne føler sig fristet til at imitere Tom Kristensens kørsel på banen i Le Mans. Eller også gør de bare et behjertet forsøg på at ­overholde køreplanerne. Hvad der blot er med til at understrege, at dé passagerer, der har erobret sig et sæde, må betragte sig som heldige.

Busselskabet har nu altså tænkt sig at købe yderligere en portion Solaris-busser. De burde være MEGET billige. Vi var ellers nogle, der havde håbet på at kunne få nogle af de MAN-busser, der især har været sat ind på linje 8, eller de store busser af mere traditionelt design - så må vi leve med det høje gulv i størstedelen af bussen. Det er dog småting sammenlignet med Solaris.

Miljøbusser - hvis miljø?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce