Nicolai Wammens svar til kræftsygeplejerske: - Jeg ved, at I løber alt for stærkt

Nicolai Wammens svar til kræftsygeplejerske: - Jeg ved, at I løber alt for stærkt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nicolai Wammen, medlem af Folketinget, politiske ordfører for Socialdemokratiet
Billede
Debat. 

Kære Helle Bonde.

Tak fordi du deler din historie (i et læserbrev 6. april, red.). Jeg forstår de frustrationer, som du giver udtryk for. Du skal vide, at i Socialdemokratiet er vi dybt bekymrede for udviklingen på Aarhus Universitetshospital og mange andre steder i vores sundhedsvæsen. Det skal vi tage alvorligt.

Nedskæringerne på Aarhus Universitetshospital og dit vidnesbyrd viser med al tydelighed, at vores udfordringer i sundhedsvæsenet ikke løses gennem Lars Løkke Rasmussens skrivebordsprojekt af en centraliseringsreform. Udfordringerne handler om ressourcer, mere tid og overskud til patienterne.

Derfor mener jeg, at tiden i den grad er kommet til, at vi får en ny regering, der sætter velfærd før skattelettelser. For pengene kan altså kun bruges én gang, og de penge, der bruges på store skattelettelser, kan ikke også bruges på at sikre et godt sundhedsvæsen.

I stedet skal vi sørge for, at der ansættes flere sygeplejersker, SOSU-assistenter, jordemødre og andet sundhedspersonale. Både så der bliver mere tid til nærvær over for patienterne. Men også så vores dygtige medarbejdere ikke går rundt med ondt i maven eller går ned med stress.

For jeg ved, at I løber alt for stærkt. Det er ikke lang tid siden, jeg trak i hospitalsuniformen og skiftede Christiansborg ud med sygehusgangene på Aarhus Universitetshospital. Indtrykket var klart. I gør en kæmpe og dygtig indsats. Men I er nødt til at løbe alt for stærkt. Der er brug for flere hænder.

Og selvom regeringen forsøger, så kan de ikke løbe fra, at der siden år 2015 er fyret sygeplejersker på sygehusene, samtidig med at der er kommet over 50.000 flere patienter. Og så er det ikke så mærkeligt, at travlheden stiger.

Regeringen foreslår, at der oprettes nye studiepladser på sygeplejeskolerne. Det er en god ide. For der er brug for flere sygeplejersker. Problemet er bare, at regeringen ikke afsætter penge til at ansætte dem, når de er blevet færdiguddannede. For når der i fremtiden kommer to flere ældre, så har regeringen kun afsat penge til den ene. Hvad hjælper det at uddanne folk, hvis man underfinansierer velfærden? Og hvorfor vil regeringen fortsætte deres årlige nedskæringer på sygeplejerskernes uddannelser?

I Socialdemokratiet vil vi sørge for, at der bliver bedre tid til omsorg. Vi foreslår, at der ansættes 1.000 sygeplejersker hurtigst muligt, og vi afsætter i modsætning til regeringen penge til at gøre det. Men vi skal gøre mere. Vi skal øge optaget og mindske frafaldet, så flere sygeplejerskestuderende gennemfører uddannelsen. Og så skal vi sikre ordentlige arbejdsforhold.

Vi kan ikke love guld og grønne skove. Men vi kan love en ny retning. Hvor vi sætter velfærden først.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce