Sommerferieminder

Sommerferieminder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gunhild Weisbjerg, psykoterapeut og foredragsholder
Kim Haugaard
Debat. 

Sommeren 2019 synger på sidste vers og sæsonens to første foredrag er allerede afholdt. For mig personligt har det været den skønneste sommer i seks år. En sommer, hvor jeg har kunnet slukke mobilen. Min ferierejse denne sommer gik til Holland med campingvogn, for at besøge min veninde Alie.

Jeg har længe gerne villet besøge Alie, fordi hun blev enke for to år siden. Men sygdom og død i nærmeste familie er årsagen til, at det først nu var muligt.

Alie og jeg blev i 1963 "roommates". Vi var "Sprachpraktikanntinnen" på "das Internationale Haus Sonnenberg" i Harzen. Det var et lykkeligt match og vi svingede bare sammen. Efter "Sonnenberg" arbejdede vi begge som au pair i Paris. Hjemme i Danmark igen, besøgte Alie med sin søster og en veninde os på gården på Thyholm. Det var noget af en begivenhed.

Det hørte jo ikke til hverdagskost i 1965, at der kom tre livlige, unge piger på besøg fra Holland. Min far kørte med os i dagevis, for at fremvise de smukkeste sider af vores land. Jeg besøgte også Alies familie i Holland. Vi bevarede kontakten, og jeg var på besøg flere gange, selvom jeg, modsat Alie, som 22-årig var blevet gift og havde fået barn. Alie blev socialrådgiver og levede som single, til hun blev 42 år. Så giftede hun sig med en enkemand med syv børn. En udfordrende livsopgave, som Alie lykkedes med på smukkeste vis.

Jeg havde fornøjelsen af at være med til deres sølvbryllup i 2009.

Vores hjem stod på den anden ende, da de tre hollændere i 1965 kom til Thyholm. Den samme oplevelse havde vi faktisk her i sommeren 2019. Vi havde kun valgt en campingplads tæt på Alies bopæl for gøre det let at tilbringe nogen tid sammen med hende. Men Alie havde andre planer. Hun insisterede på, at vi var hendes gæster. Hun havde planlagt et program, baseret på en gæstfrihed uden lige.

Ud over et nøje tilrettelagt sightseeingsprogram, stod de private indbydelser i kø. Vi blev beværtet storslået også hos søsteren og veninden, der som Alie var blevet boende hele livet i deres fødeby Spakenburg.

Spakenburg er en idyllisk, meget naturskøn beliggende by, som absolut er et besøg værd. Byen er omgivet af landbrugsjorde med græssende får og køer. Inde i byen ligger små fiske- og sejlbåde tæt. Det opleves som om tiden står stille, når man stadig kan møde kvinder, også på cykel, i folkedragt.

Jeg blev ganske rørt ved synet af en plejehjemsbeboer i kørestol, der sad udenfor hjemmet i stiveste puds, med opsat hår, hvid kappe og hvide stivede "vinger". Hvilket overskud hos plejehjemspersonalet, at klæde deres beboere så fint på. Fornemmelsen af at befinde sig i en tidslomme forstærkes ved, at en stor del af indbyggerne i Sparkeburg er praktiserende kristne med bordbøn før måltiderne og kirkegang næsten hver søndag. Middagen hos søsteren blev opfulgt af svogerens højtlæsning på engelsk af et opbyggeligt skriftssted.

Vi har aftalt et genbesøg hos os til foråret. Der bliver noget at leve op til, hvad gæstfrihed og kogekunst angår. Til gengæld er jeg ganske fortrøstningsfuld, når det gælder vores dejlige lands attraktioner og seværdigheder.

God dag.

Det hørte jo ikke til hverdagskost i 1965, at der kom tre livlige, unge piger på besøg fra Holland. Min far kørte med os i dagevis, for at fremvise de smukkeste sider af vores land.

Sommerferieminder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce