Stemmeret og hjertesager

Stemmeret og hjertesager

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Keld Dahlmann, Præst
Soren Kjeldgaard
Debat. 

Det er 25 år siden. Men oplevelsen står stadig lysende klart i min erindring. Jeg fik mulighed for at følge en ven, der under apartheid havde haft den forkerte farve til det første frie valg i det nye Sydafrika. Da vedkommende opholdt sig i Danmark, kunne han afgive sin stemme på den sydafrikanske ambassade i København. Et stort øjeblik for ham og millioner af sydafrikanske brødre og søstre, der endelig fik en stemme på lige fod med alle andre.

Det var en solrig forårsdag i København i 1994, jeg traf den beslutning aldrig at blive sofavælger. Den oplevelse på ambassaden understregede for mig at folkestyre og borgerettigheder skal respekteres, ikke tages som en selvfølge, men værnes ved at jeg som borger tager pligten til at stemme på mig. I respekt for det privilegium at jeg overhovedet kan sætte mit kryds - på lige fod med mine medborgere.

Lad det være sagt så tydeligt jeg kan: Stem! Kom op af sofaen og sæt dit kryds. Millioner af mennesker på kloden nyder stadig ikke den rettighed. Benyt din stemmeret. Stem! Og kan du ikke finde nogen på stemmesedlen, du har lyst til at stemme på så meld dig selv på banen ved næste valg. Den største trussel mod folkestyret er altid os selv - folket. Hvis vi som borgere bliver apatiske og ligegyldige overfor vores rettigheder og pligt til at engagere os, tage stilling, afgive vores stemme og deltage i debatten om hvilket samfund vi ønsker.

Hvordan er det så gået i Sydafrika efter 25 år med frie valg? Der er stadig store udfordringer, og nogle områder kan næsten synes værre en før. Andre områder vidner om meget positiv udvikling. Det understreger at demokrati og folkestyre er langt mere end frihedsrettigheder og valgret. Der er tale om at udvikle demokratisk kultur, og det sker aldrig hurtigt. Det gjorde det heller ikke i Europa. Heller ikke den udviking må tages som en selvfølge, men kræver adgang til uddannelse og økonomisk udvikling, der fremmer velfærd for de mange - ikke kun for de få.

Kultur handler om langt mere en politik. Retten til at stemme er desværre ikke en garanti for en sund samfundsudvikling med respekt for mindretal og omsorg for den svage. Adolf Hitler kom til magten ved et demokratisk valg, hvorefter han med sin nazistiske ideologi og kultur ødelagde de selvsamme demokratiske institutioner og konsekvent nedbrød borgerettigheder. Med en ødelæggende verdenskrig til følge.

Også folkestyre indebærer, at vi giver nogle magten og at det - så at sige - risikerer at tage magten over dem. Det var Winston Churchill der mindede os om, at demokrati kun er en styreform - dog den mindst ringe af dem. En styreform kan ikke undvære mennesker med hjertet på rette sted. Vælgere der også tænker på naboens vel, når vi sætter vort kryds. Politikere, der tager vare på samfundet og ikke blot deres eget ønske om magten. Dette sindelag unddrager sig det politiske. Det kommer et andet sted fra. Det er hjertesager. I kirken kalder vi det næstekærlighed.

Deltag i debatten. Tag stilling. Lyt til dit hjerte. Sæt dit kryds. Godt valg!

Kultur handler om langt mere en politik. Retten til at stemme er desværre ikke en garanti for en sund samfundsudvikling med respekt for mindretal og omsorg for den svage. Adolf Hitler kom til magten ved et demokratisk valg, hvorefter han med sin nazistiske ideologi og kultur ødelagde de selvsamme demokratiske institutioner og konsekvent nedbrød borgerettigheder. Med en ødelæggende verdenskrig til følge.

Stemmeret og hjertesager

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce