Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Kunst uden fordybelse

Foto: Jens Thaysen

Kunst uden fordybelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

ANMELDELSE: Jeppe Heins interaktive kunst er sanselig og sjov, men ikke specielt tankevækkende.

Jeppe Hein installerede for ti år siden en mærkværdig rum-scanner i Århus Kunstbygning.

Den gang var han assistent for verdensberømte Olafur Eliasson.

Nu er Jeppe Hein selv klatret op ad den internationale kunstrangliste og er derfor tilbage i Århus. Dels med ti modificerede, hvide bænke, der er opstillet i midtbyen og dels med over tyve af sine egne tekniske opfindelser på Aros.

Som sin ældre læremester er den 35-årige Jeppe Hein et udpræget legebarn, der elsker at drille beskuernes sanser med interaktive og stærkt æstetiske installationer.

Han er blevet kendt for, på demokratisk vis, at inddrage sit publikum ved f.eks. at skabe effektfulde springvand, som børn kan lege i og ved at producere roterende labyrinter, som man kan spejle sig i. Ofte humoristiske værker, der tilmed er i stand til at trække i det ellers seriøse kunstpublikums stramme mundvige.

Sjovt og fornøjeligt

Og på Aros er det da også sjovt nok, at blive forstyrret i sin fordybelse i kunsten, hvis man følger en 304 meter lang kuglebane, der sender en hvid pvc kugle af sted i over syv minutter, når man træder ind i afdelingen med nutidskunst.

Det kan da også være rimeligt morsomt at se en skrue forsvinde i væggen, når man nærmer sig den, eller at blive indhyllet i hvid røg, når man sætter sig ned foran et spejl.

Og selvfølgelig er det fornøjeligt, at skulle dukke sig behændigt for at undgå en kraftig vandstråle og elegant springe væk fra en trillende kæmpe kugle, der langsomt smadrer de ellers fine, hvide skillevægge i særudstillingslokalet.

Svigter kunsten

Men udstillingen er nemt fordøjelig og sår dermed tvivl om værdien i den slags postmoderne, tivoliserede eksperimenter, der umiddelbart ikke lægger op til refleksiv fordybelse og intellektuel tankevirksomhed.

Nok er Jeppe Heins ingeniørkunst gennemarbejdet og ligetil, men man bør vel kunne forlange mere af den kunst, der vises på et museum, der årligt modtager over tyve millioner offentlige kroner, og som tilmed tager 90 kroner i entré.

Aros har tidligere vist racerbiler, Eliassons interaktive eksperimentarium og Paul McCarthys splatteragtige dukketeater.

Ved nu igen at omskabe særudstillingsarealet til en kunstnerisk legestue, synes det kriseramte museum igen at svigte både sit publikum og kunsten.

Sense City

En soloudstilling af Jeppe Hein, Aros Århus Kunstmuseum. Til 21. februar. Katalog 160 sider til 198 kr.