10 år som Mads Skjern i frisøren og forbrugerens tjeneste

Hair Team Company gør alt for at sikre en så grøn profil som muligt. Det gælder både de svanemærkede produkter, emballager og produktion. Opvarmning på fabrikken foregår via et træpillefyr, mens jordkøling er en del af kølesystemet. - Vi vil have en helt CO2-neutral produktion, men vi må endnu bruge strøm til for eksempel pumper og lignende. Havde det været min egen bygning, havde vi dog også sat solceller på tager, siger Jan P. Eskildsen. Foto: Axel Schütt

10 år som Mads Skjern i frisøren og forbrugerens tjeneste

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jan P. Eskildsen har fået godt fat i hårbranchen, efter den tidligere frisør i 2009 etablerede Hair Team Company, som producerer allergi- og miljøvenlige produkter på fabrikken i Favrskov - altsammen Svanemærket naturligvis. Men som i ethvert andet iværksættereventyr har vækstrejsen langt fra været uden udfordringer.

SØFTEN: Hvis Jan P. Eskildsen skal pege på en kendt figur i forretningsverdenen, som han er inspireret af, så må det blive Mads Skjern fra tv-serien Matador.

For ligesom tøjhandleren byggede sit imperium i Korsbæk op krone for krone, så har Jan P. Eskildsen benyttet sig af samme fremgangsmåde, siden han i 2009 stiftede Hair Team Company med drømmen om at udvikle og producere hårpleje uden skadelige stoffer for hverken dyr, mennesker eller natur.

Han valgte iværksættervejen under finanskrisen. Det gav en hård start på det østjyske erhvervseventyr, der i dag har til huse i flere haller i et hjørne af Søftens industrikvarter, og selv om 150 ekstra kvadratmeter netop er lagt til lejemålet, så må Jan P. Eskildsen erkende, at pladsen nok snart igen kan vise sig for trang for de 20 ansatte.

Råvarer og færdigvarer står nærmest hulter til bulter mellem hinanden i hallen, hvor produktionen af blandt andet varemærket ingredien finder sted. Det betyder, at medarbejderne ofte må rykke rundt på paller og rullebure, som venter på, at fragtfirmaet kommer forbi næste gang. Langt fra lean og optimale arbejdsgange.

- Nu flytter vi alle færdigvarer ind i den nye hal og etablerer et nyt optimeret pluk-lager. Det bliver godt af få skilt varerne ad, men samtidig har vi også råvarer, emballager og færdige produkter på et ekstern lager, som vi tager hjem hertil, så vi kommer nok ikke til at føle, at vi får meget mere plads, siger Jan P. Eskildsen, mens han viser rundt på fabrikken.

For der er tale om en fabrik. Hair Team Company producerer alle sine svanemærkede hårpleje-produkter selv.

- I begyndelsen tappede vi i hånden og rullede selv etiketter på. I dag har vi en stor mixer, som kan tage op til ét ton per blanding og en fuldautomatisk tappe- og etiketteringsmaskine, men investeringerne er sket løbende efter krone for krone-princippet.
Jan P. Eskildsen, direktør, Hair Team Company
Jan P. Eskildsen havde tre uddannelser - automatikmekaniker, frisør og markedsøkonom - med sig i bagagen, da han sprang ud som selvstændig med Hair Team Company. De seneste 10 år har han så også stået i lære som kosmetikproducent, som han selv udtrykker det. Foto: Axel Schütt
Jan P. Eskildsen havde tre uddannelser - automatikmekaniker, frisør og markedsøkonom - med sig i bagagen, da han sprang ud som selvstændig med Hair Team Company. De seneste 10 år har han så også stået i lære som kosmetikproducent, som han selv udtrykker det. Foto: Axel Schütt

I lære som kosmetikproducent

Jan P. Eskildsen er uddannet automatikmekaniker fra Lego i Billund, frisør på Store Torv i Aarhus og markedsføringsøkonom fra Erhvervsakademi Aarhus, og han begyndte produktionen hjemme i privaten med en ombygget chokolade-glasurblander, som han selv monterede styringen på.

- Den kunne kun lige nøjagtig komme ind i huset, men sådan kom vi i gang, og de seneste årti har jeg så stået i lære som kosmetikproducent. Det er min fjerde uddannelse, siger Jan P. Eskildsen med et smil.

Den ombyggede blander, der kan tage op til 75 kilo ad gangen, er fortsat en del af produktionsapparatet. Det samme gælder næste investering i maskinparken - en tidligere honningtapper.

- I begyndelsen tappede vi i hånden og rullede selv etiketter på. I dag har vi en stor mixer, som kan tage op til ét ton per blanding og en fuldautomatisk tappe- og etiketteringsmaskine, men investeringerne er sket løbende efter krone for krone-princippet, forklarer Jan P. Eskildsen og fortsætter:

- For mig har det aldrig været interessant at stoppe penge i væggen. Jeg vil hellere investere i virksomheden. Det er langt sjovere. Penge er muligheder og midler til at komme videre.

Fra tante til professionel

Hair Team Company lukkede regnskabet for 2018 i et beskedent overskud på 308.000 kroner før skat. I 2017 stod der minus 691.000 kroner på bundlinjen. Til gengæld har virksomheden fordoblet antallet af medarbejdere over de seneste to år.

- Laver vi et underskud, er det sket med åbne øjne. Vi har i stedet valgt at investere, når den rigtige medarbejder har banket på, for det har de faktiske allesammen gjort selv. Det er i alle dele af virksomheden, at vi er vokset, men jeg er opmærksom på, at vi også skal bygge på vores egenkapital i fremtiden, fortæller Jan P. Eskildsen.

Til at hjælpe sig har han i dag en professionel bestyrelse med den forhenværende bankdirektør Vagn Skaarup i spidsen. En kontakt, der blev skabt via en væksthjulanalyse gennem Favrskov Erhvervsråd:

- Vi har bygget op stille og roligt og begyndte som mange andre med en tante-bestyrelse, der talte blandt andre min søster og svoger. De var med til at investere i virksomheden og en stor hjælp i begyndelsen, men på et tidspunkt var jeg nødt til at italesætte begrebet tante-bestyrelse, og hvorfor vi skulle videre. Som ejerleder er det afgørende at have den rette rådgivning i ryggen, fordi min fornemste opgave hele tiden er at optimere og professionalisere virksomheden.

Tæt på at smide håndklædet

Jan P. Eskildsen fortæller, at han to gange har været tæt på at smide håndklædet i direktørstolen:

- Første gang handlede det om likviditet, for det var ikke let at starte op som iværksætter under finanskrisen. Løsningen kom, da vi fandt en bank, som virkelig troede på os, for det har givet os luft at have en reel økonomisk sparringspartner.

- Den anden hårde hurdle er den evige kamp om at leve op til Svanemærket med nye dokumentationskrav hvert tredje til femte år, hvor vi så skal igennem alle vores produkter igen. Det har kostet masser af blod, sved og tårer morgen, middag og aften undervejs, men omvendt er Svanemærket også en blåstempling af os og forbrugernes sikkerhed for, at produkterne er uden skadelige stoffer.

- Alle produkter på det danske marked er EU-godkendt og testet i forhold til gennemsnitligt forbrug, men det kan sagtens være mistænkt for at indeholde uheldige stoffer, ligesom der er meget "grønvask" i branchen. Det vil sige, at producenter markedsfører indhold med naturlige ingredienser, selv om det kun er en forsvindende lille del, og i øvrigt er der jo også masser af stoffer i naturen, som ikke er gode for mennesker, påpeger Jan P. Eskildsen.

Startskuddet: En privat sag

Oprindeligt var det projekt børn, der gav idéen til at etablere virksomheden.

- Jeg fandt ud af, at min sædkvalitet var nærmest ikke-eksisterende, og det fik mig til at tænke over, hvad jeg har stået i og arbejdet med? Først hydraulikolie som automatikmekaniker og derefter i daglig "røg og damp" i frisørsalonen. Jeg havde tænkt tanken om, hvor usundt det kunne være, og så gik jeg i gang med at undersøge, hvad der reelt er i hårpleje-produkterne, for der er ingen sikkerhedsvurdering i forhold til frisøren, forklarer Jan P. Eskildsen og understreger, at han hverken kan eller vil skyde skylden for fertilitetsproblemet i den retning.

- Det er der ikke evidens for, men forskning har for eksempel vist, at frisører har 70 procent større risiko for at få blærekræft end andre, og det må der jo være en grund til.

Jan P. Eskildsen er dog ikke barnløs længere. Han er gift med Ole og lever i en regnbuefamilie med Eva og deres to fælles børn:

- Ole er uddannet laborant, og vi blev enige om, at hvis vi skulle lave hårprodukter, så skulle det være Svanemærket, og præstationen skal være lige så god som tilsvarende produkter på markedet - bare uden de uheldige stoffer. Skulle jeg lave noget til mit tidligere fag, så ville jeg også være helt sikker på, at jeg kunne se folk i øjnene bagefter.

Nej tak til grøn vask

Hovedserien fra Hair Team Company hedder ingredien, for det handler altsammen om ingredienser og uden skadelige stoffer selvfølgelig.

- Vi kommer aldrig til at gå ud og grønvaske vores produkter. Det er der nok andre, der gør i branchen. Alt, hvad vi sælger, skal ske på en forskningsmæssig og evidensbaseret baggrund. Og det er den historie, som vi skal blive endnu bedre til at fortælle. På det punkt er vi i øvrigt langt fremme i Danmark med en nonprofit-organisation som Svanemærket, vi har Center for hormonforstyrrende stoffer og Forbrugerrådet Tænks app Kemi-luppen, hvor forbrugerne kontrollere indholdet i en vare ved at scanne stregkoden med smartphonen.

- De er hver især med til at skabe større sikkerhed. Det samme gælder branchecertificeringen Grøn Salon, og vi har også vores egen Hair Team Company-uddannelse, hvor vi tager ud og underviser frisører i brugen af produkterne, indholdet og betydningen af Svanemærket, fortæller Jan P. Eskildsen.

Hair Team Company henter omtrent 95 procent af omsætningen fra salg direkte til frisører, mens de resterende fem procent kommer fra webshoppen. Online-forretningen er dog på vej til at blive løftet.

Samarbejde skal vokse websalget

- Vores webdel er med lanceringen af ny hjemmeside på vej op på det niveau, som det har fortjent. Mads Skjern er kommet på nettet, kan du sige, men når valget tidligere har stået mellem en ny emballage eller en ny webshop, så har emballagen vundet. Nu styrker vi også denne del, og det skal ske sammen med frisørerne, for de er jo vores vindue udadtil. Derfor har vi lavet et system, hvor forbrugerne kan købe ind på vores webshop og samtidig tilknytte deres frisør, som på den måde også en del af avancen, så når vores nethandel vokser, så vokser frisørerne også, siger Jan P. Eskildsen.

Netop det at vokse sammen, har stor betydning for Jan P. Eskildsen. Det har altid ligget i værdierne. Faktisk var ordet 'Team' det første, han i sin tid lagde sig fast på i firmanavnet.

Udover vækst på webshoppen handler fremtiden hos Hair Team Company om at lade forretningen vokse ud over landets grænser og hele tiden forsøge at få de fysiske rammer til at følge med:

- Vi har forhandlere i Skandinavien, men indtil videre har vi holdt udlandet fra døren af frygt for at få for mange ordrer ind, men nu er vi ved at være klar til at blive både større og bredere.

Drags og Haute Couture

Forude venter desuden en 10-års jubilæumsfest, som bliver alt andet end Mads Skjern-agtig.

På den røde løber vil den danske drag queen Miss OTB (One Tall Bitch) tage imod de 350 gæster, der er inviteret til gallafest i Aarhus Congress Center lørdag 14. september. Derudover byder aftenens program blandt andet på hårshows, avantgardeopvisning, haute couture fra Paris leveret af designeren Jørgen Simonsen med rødder i Struer og flere koncerter undervejs.

- Vi holder festen for vores ansatte, frisører, forhandlere og alle andre, der har hjulpet os gennem det første årti, for det er 10 år, som vi skal fejre sammen, slutter Jan P. Eskildsen.

Invitationerne er i øvrigt sendt ud.

10 år som Mads Skjern i frisøren og forbrugerens tjeneste

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce