Århusiansk højdespringer: Firma laver overskud for 10. år i træk

Per Kirchner har kun oplevet vejen op for sin virksomhed Novicell, som har fanget tidsånden med blandt andet digital markedsføring. Novicell har til huse på Søren Nymarks Vej i Holme, hvor der tidligere blev rullet cigarer. Foto: Novicell

Århusiansk højdespringer: Firma laver overskud for 10. år i træk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Novicell i Højbjerg er på 10 år gået fra 65 til 210 medarbejdere og præsenterer overskud for 10. år i træk.

AARHUS: Det ruller i Skandinavisk Tobakskompagnis tidligere lokaler i Holme. Cigarer er der lukket ned for. I stedet ruller det af sted for det digitale konsulenthus Novicell.

Virksomheden røg op på et overskud på 14,5 millioner kroner før skat i 2017 og serverer det tiende regnskab i træk med overskud.

Da Novicell købte sine lokaler i Skandinavisk Tobakskompagnis tidligere domicil tilbage i 2013 havde virksomheden 65 medarbejdere. I dag har Novicell 210 medarbejdere - med kontorer i Spanien, Storbritannien og Norge, og firmaet er et af landets største konsulenthuse inden for digital forretningsudvikling.

Det vil sige, at Novicell gør sig i E-handel, online markedsføring og andre digitale forretningsløsninger, hvilket er et marked, som spiller en stadigt større rolle, når danske virksomheder skal øge deres konkurrenceevne, og det har givet et godt marked for Aarhus-firmaet.

Den tidligere TDC-direktør Per Kirchner købte virksomheden i 2007, og siden har det ene overskud fulgt det næste. Således kommer Novicell ud af 2017 med et overskud før skat på 14,5 mio. kr. mod 12,7 mio. kr. året før. Det er en stigning på 14 procent.

- Digital transformation har stået højt på danske og europæiske virksomheders strategiske agenda de senere år, og nu ser vi for alvor, at der bliver sat handling bag ordene, siger Per Kirchner.

- Det hænger blandt andet sammen med, at konkurrencen på de digitale markeder er blevet skærpet. Det er ikke kun taxi- og hotelbranchen, der pludselig bliver udfordret fra helt nye aktører fra ind- og udland - det sker overalt. Virksomhederne er nødt til at forholde sig til den nye digitale virkelighed på forretningsstrategisk niveau, og det har skabt gunstige markedsbetingelser for os og gjort det muligt for os at rykke endnu tættere på beslutningstagerne, siger Novicell-direktøren.

Udvidelse i udlandet

Mens mange virksomheder har mærket den stigende konkurrence på hjemmemarkederne som følge af den mere globale e-handel, har mange danske virksomheder også formået at åbne nye markeder op via de digitale muligheder, siger Per Kirchner.

- De ecommerceløsninger, som vi bygger i dag, er væsentligt mere komplekse end dem, som vi byggede for få år siden. Løsningerne er blevet mere forretningskritiske, og virksomhederne har fået et mere globalt fokus, når de lancerer nye e-handelløsninger og online markedsføringsstrategier, siger Per Kirchner.

Novicell gør sig også i udlandet. I 2017 har det digitale konsulenthus etableret en afdeling i den spanske hovedstad Madrid og kontor i Oslo, der åbnede i foråret.

- Vi har skabt en forretningsmetode, der er relativ simpel at kopiere og bringe ud på nye markeder. Efter åbninger af afdelinger i både Barcelona og London har vi set, at vores forretningsmodel også virker internationalt. Så når muligheden for at åbne på nye attraktive markeder opstår, så er vores betænkningstid ikke særlig stor, siger Per Kirchner.

Århusiansk højdespringer: Firma laver overskud for 10. år i træk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce