Aarhus-dreng leger med de store i Silicon Valley

Aarhus-drengen Lars Dalgaard er manden bag SuccessFactor, som han i 2012 solgte til tyske SAP for 20 mia. kroner. I dag er en investor med udgangspunkt i Silicon Valley. Foto: David Leth Williams

Aarhus-dreng leger med de store i Silicon Valley

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

49-årige Lars Dalgaard er født i Aarhus, men accenten er for længst væk. Han har boet i USA det meste af sit voksne liv, solgte for fem år siden et af sine livsværk for 20 mia. kroner og tilhører eliten i verdens iværksætter-hovedstad.

Hvad gør investor med milliarder på lommen - både i kroner og dollars - på udkig efter nytænkende teknologi-virksomheder i verdens iværksætter-hovedstad, Silicon Valley?

Han investerer selvfølgelig i et af de unge ingeniører og iværksætteres foretrukne mødesteder, caféen Blue Bottle på University Avenue i Palo Alto, syd for San Francisco. Caféen ligger i umiddelbar nærhed af byens berømte Stanford Universitet, hvis man svinger den ene vej udenfor. Kører man i bunden af University Avenue i den anden retning, kommer man til Facebooks hovedkvarter på Hacker Way i Menlo Park.

Og som tænkt så gjort, for Aarhus-drengen Lars Dalgaard, der købte sig ind i Blue Bottle for et par år siden og som for længst har gjort Silicon Valley til sit domæne. Her har han en solid plads i det californiske IT-hierarki sammen med sværvægtere som Mark Zuckerberg (Facebook), Jeff Bezos (Amazon), Jack Dorsey (Twitter) og Larry Page (Google). Alle vil de hilse på århusianske Lars Dalgaard, når de møder ham i miljøet - arbejdsrelateret eller privat.

Pengene har han salget af sin banebrydende cloudbaserede softwarevirksomhed SuccessFactors for fem år siden til den tyske SAP-koncern for 20 milliarder danske kroner. Og i dag arbejder han som general partner i ventureselskabet Andreessen Horowitz. Her investerer han penge for blandt andet universiteterne Yale og Harvard samt nyheds- og markedsbureauet Bloomberg, og investeringer går i retning af alt fra små start-ups til selskaber som Airbnb og Instagram for blot at namedroppe et par stykker.

Dalgaards vinderrecept

Lars Dalgaard er en dansk succeshistorie i Silicon Valley, og han er ikke tvivl om, at andre kan lykkes ad samme vej. Det handler først og fremmest om at være arbejdsom og om at have et stort mod med sig. Modet til at leve sine ambitioner helt ud og til at gå amok, som han siger:

- Det, der først og fremmest betyder noget her, er hårdt arbejde, og så har de fleste selvfølgelig en idé, der er bedre teknologisk eller strategisk end dem, man kommer op med andre steder i verden. Men det er den arbejdsindsats - som især jyske virksomheder er kendetegnet af i Danmark - og som også bliver lagt for dagen i virksomhederne herovre, der på lang sigt gør forskellen.

- Jeg er selv kommet fra Danmark, bygget mit firma op, tog det på børsen efter otte-ni år og solgte det videre efter 10-12 år. Det afgørende er at være villig til at gøre jobbet og få hele virksomheden til at hænge sammen, så man også tager sig ordentligt af medarbejdere på den måde, som man gør i Danmark ved at indarbejde medarbejderne i virksomheden og give dem et ansvar, der holder dem til ilden. Det er den danske facon, som jeg har taget med mig, blandet med den amerikanske facon om at gå helt amok og komme ud over stepperne for fuld knald. Det er det, der kan skabe en stor virksomhed, der virkelig vinder.

Lyv ikke for dig selv

Det er den samme opskrift, som han forsøger at give videre blandt andet til de nye teknologivirksomheder, han investerer i:

- Jeg bruger meget af min tid på unge iværksættere og hjælper dem i gang og til at bygge noget, som er meget bedre end det, som jeg selv byggede. Derudover underviser jeg på Stanford, jeg underviser i fængslet for at få dem med i samfundet, og så støtter jeg nogle organisationer, der hjælper fattige herovre, siger Lars Dalgaard.

Han er heller ikke i tvivl om, hvad den største fejl, som en virksomhed kan begå, er:

- Med den fart som den teknologiske udvikling har på, lyver man for sig selv, hvis man tror, at man allerede har regnet det hele ud.

Lars Dalgaard er født i Aarhus, boede nogle år i England som teenager, mens han tog sin studentereksamen i Herlev. Senere droppede han ud af sit studie på handelshøjskolen for starte sine egne virksomheder.

Aarhus-dreng leger med de store i Silicon Valley

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce