Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ambitioner med amerikanske armbevægelser

Målsætningen er klokkeklar for Brian Møller og Bjørn Reeses nye amerikanske partnere: Roku vil forsyne samtlige fjernsyn i hele verden med sit operativsystem (OS) til streaming. Foto: Henrik Skov Anhøj

Ambitioner med amerikanske armbevægelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Amerikanske Roku vil forsyne samtlige fjernsyn i hele verden med sit operativsystem (OS) til streaming. Apple, Google og Amazon er blandt konkurrenterne.

AARHUS: I Danmark rimer Ruko på nøgler. Sådan har det været nogenlunde siden låsesmeden Rudolf Koreska i 1930 grundlagde sin virksomhed, der i dag er en del af det svensk-finske verdensfirma Assa Abloy.

Men Roku - bemærk vokalernes bytteleg - er i stedet navnet på amerikanske forretningsmand Anthony Woods sjette selskab. Roku betyder nemlig 'seks' på japansk, og den danske afdelings direktør, Brian Møller, nikker genkendende til nøgle-forvekslingen:

- Nej, det er ikke os med nøglerne, siger han med et smil.

Roku kunne for nylig fejre 10 års jubilæum for selskabets lancering af den første streaming-afspiller - a la Apple-tv - til Netflix. Og det er i USA i dag den førende streamingplatform med netop Apple, Googles chromecast og Amazon Video som de største konkurrenter.

Netop det at spotte tendenser i markedet og udnytte teknologier til at give forbrugerne det, de gerne vil have, er Anthony Woods forretningsspeciale. I slut-1990'erne stod han bag ReplayTV - den første digitale video optager (DVR), og da han i 2008 fremsagde sin påstand om, at alt TV i fremtiden vil blive streamet, lød dommedagsprofetien, at det i så fald vil få internettet til at bryde sammen, men sådan er det som bekendt ikke gået.

Udover salget er hardware-bokse bliver operativsystemet (OS), der får streamingtjenesters indhold til at spille, også solgt på licens til tv-producenter som TCL, Philips, Sharp og Hitachi. Det betyder, at en femtedel af alle TV i USA i dag benytter sig af Rokus software - og det samme gælder hvert fjerde nye Smart TV solgt i 1. kvartal 2018.

Endelig kommer licenssalg til betalingstv-operatører. I Europa er Roku leverandør til for eksempel Sky i Storbritannien, Irland, Spanien, Tyskland og Østrig.

Målsætningen er, at Rokus OS skal være en del af samtlige TV i hele verdenen. En ambition med amerikanske armbevægelser. Foreløbig lyder antallet af Roku-konti Over There på 20,8 millioner husholdninger, og der var alene i årets første kvartal tale om en vækst på 47 procent. Samtidig voksede antallet af streamet tv-tid via Rokus systemer med 56 procent til 5,1 mia. timer.

Samlet set beskæftiger Anthony Wood og Co. 900 medarbejdere, der er aktive i 23 lande. Hovedsædet er placeret i Los Gatos i Silicon Valley, Californien.

Ambitioner med amerikanske armbevægelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.