Ambitioner med amerikanske armbevægelser

Målsætningen er klokkeklar for Brian Møller og Bjørn Reeses nye amerikanske partnere: Roku vil forsyne samtlige fjernsyn i hele verden med sit operativsystem (OS) til streaming. Foto: Henrik Skov Anhøj

Ambitioner med amerikanske armbevægelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Amerikanske Roku vil forsyne samtlige fjernsyn i hele verden med sit operativsystem (OS) til streaming. Apple, Google og Amazon er blandt konkurrenterne.

AARHUS: I Danmark rimer Ruko på nøgler. Sådan har det været nogenlunde siden låsesmeden Rudolf Koreska i 1930 grundlagde sin virksomhed, der i dag er en del af det svensk-finske verdensfirma Assa Abloy.

Men Roku - bemærk vokalernes bytteleg - er i stedet navnet på amerikanske forretningsmand Anthony Woods sjette selskab. Roku betyder nemlig 'seks' på japansk, og den danske afdelings direktør, Brian Møller, nikker genkendende til nøgle-forvekslingen:

- Nej, det er ikke os med nøglerne, siger han med et smil.

Roku kunne for nylig fejre 10 års jubilæum for selskabets lancering af den første streaming-afspiller - a la Apple-tv - til Netflix. Og det er i USA i dag den førende streamingplatform med netop Apple, Googles chromecast og Amazon Video som de største konkurrenter.

Netop det at spotte tendenser i markedet og udnytte teknologier til at give forbrugerne det, de gerne vil have, er Anthony Woods forretningsspeciale. I slut-1990'erne stod han bag ReplayTV - den første digitale video optager (DVR), og da han i 2008 fremsagde sin påstand om, at alt TV i fremtiden vil blive streamet, lød dommedagsprofetien, at det i så fald vil få internettet til at bryde sammen, men sådan er det som bekendt ikke gået.

Udover salget er hardware-bokse bliver operativsystemet (OS), der får streamingtjenesters indhold til at spille, også solgt på licens til tv-producenter som TCL, Philips, Sharp og Hitachi. Det betyder, at en femtedel af alle TV i USA i dag benytter sig af Rokus software - og det samme gælder hvert fjerde nye Smart TV solgt i 1. kvartal 2018.

Endelig kommer licenssalg til betalingstv-operatører. I Europa er Roku leverandør til for eksempel Sky i Storbritannien, Irland, Spanien, Tyskland og Østrig.

Målsætningen er, at Rokus OS skal være en del af samtlige TV i hele verdenen. En ambition med amerikanske armbevægelser. Foreløbig lyder antallet af Roku-konti Over There på 20,8 millioner husholdninger, og der var alene i årets første kvartal tale om en vækst på 47 procent. Samtidig voksede antallet af streamet tv-tid via Rokus systemer med 56 procent til 5,1 mia. timer.

Samlet set beskæftiger Anthony Wood og Co. 900 medarbejdere, der er aktive i 23 lande. Hovedsædet er placeret i Los Gatos i Silicon Valley, Californien.

Ambitioner med amerikanske armbevægelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce