Bet for Østjyllands erhvervsliv: SAS skærer i ruten til København

9. april øgede SAS kapaciteten på indenrigsruten til København med 20 procent. Til efteråret fjernes den igen. Foto: SAS

Bet for Østjyllands erhvervsliv: SAS skærer i ruten til København

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kapacitetsudvidelsen på 20 procent på Aarhus Lufthavns rute til København ryger sig en tur, når SAS til efteråret skærer afgange væk.

AARHUS: De store ord var fremme, da Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS, i oktober 2017 på et pressemøde præsenterede luftfartsselskabets nye planer i Aarhus Lufthavn.

- Det er en stor satsning for SAS sammen med Aarhus Lufthavn, og satsningen er med til at skabe adskillige arbejdspladser i og omkring Aarhus, sagde Lars Sandahl Sørensen.

Nu trækker SAS et vigtigt element i satsningen tilbage.

Den 20 procent store forøgelse af kapaciteten på indenrigsruten til København, der gjorde det muligt at øge antallet af daglige dobbeltture fra otte til 10 forsvinder til efteråret.

Det er en beslutning, der er taget blot tre måneder efter, at de ekstra fly begyndte at flyve.

- Det er en stor satsning for SAS og Aarhus Lufthavn, der vil være med til at skabe arbejdspladser i og omkring Aarhus, sagde Lars Sandahl Sørensen, koncernchef i SAS, på et pressemøde i oktober 2017. Nu ruller SAS en vigtig del af satsningen tilbage.Foto: Axel Schütt
- Det er en stor satsning for SAS og Aarhus Lufthavn, der vil være med til at skabe arbejdspladser i og omkring Aarhus, sagde Lars Sandahl Sørensen, koncernchef i SAS, på et pressemøde i oktober 2017. Nu ruller SAS en vigtig del af satsningen tilbage.Foto: Axel Schütt

- Vi justerer på alle ruter

Pressechef i SAS, Mariam Skovfoged, afviser, at der ligger noget dramatisk i nedskæringen.

- Vi justerer løbende på alle vores ruter. De bliver tilpasset efterspørgsel og kapacitet. Aarhus er en vigtig destination for SAS. Vi har lavet en stor satsning her, og grundlæggende er vi rigtigt glade for den, siger Mariam Skovfoged.

I onsdags fortalte vi, at samarbejdet med SAS har givet Aarhus Lufthavn en vækst i passagertal på 23 procent.

Da forudså luftfartseksperten, Ole Kirchert Christensen, der er ansvarshavende chefredaktør på luftfarts- og rejsesitet, check-in.dk, at det kunne blive svært at opretholde frekvensen på ruten til København.

Blandt andet fordi rejsende ikke længere skal omvejen omkring København. De kan nu flyve direkte til Oslo fra Aarhus.

SAS i store kapacitetsproblemer

Ole Kirchert Christensen sætter nedskæringen Aarhus-København i sammenhæng med, at SAS har massive problemer med at skaffe det tilstrækkelige antal fly og piloter.

- Fredag (i dag. Red.) offentliggøres nye trafiktal. De vil vise, at SAS siden årsskiftet har aflyst 3000 afgange. Altså 500 om måneden. Det er svært at forsvare aflysninger af afgange med 80-100 passagerer, når man flyver tomt mellem Aarhus og København og med 15-20 passagerer på nogle af udenrigsruterne. Det kan SAS ikke leve med, siger Ole Kirchert Christensen.

De tørre tal viser, at indenrigsruten indtil videre ikke har været en succes.

Ruten åbnede 9. april. Samme måned steg passagertallet på indenrigsruten godt nok med 17,8 procent, sammenlignet med april 2017.

Men i maj tabte ruten fire procent af passagerne, og i juni var der tale om en helt ubetydelig fremgang på 0,6 procent.

Bet for Østjyllands erhvervsliv

Ole Kirchert Christensen vil ikke afvise, at nedjusteringen kan være midlertidig.

- Men det er lidt af en bet, at satsningen nu rulles tilbage efter den kæmpestore markedsføringsindsats, siger Ole Kirchhert Christensen.

Han mener også, at det kan blive en bet for det østjyske erhvervsliv, der har haft et stort ønske om hyppige afgange til København.

- Erhvervslivet efterspørger i højere grad fly om vinteren. Om sommeren, hvor vejret er godt, fristes man mere til at tage bilen og færgen. Så det her strider mod erhvervslivets behov, siger Ole Kirchert Christensen.

Han tror, at SAS og Aarhus Lufthavnen timede sin satsning forkert ved at gå i luften i foråret.

- Det er en periode med masser af helligdage. De giver afbræk, og så har vejret jo været så utrolig godt, at rigtigt mange har valgt bilen og Molslinjen, siger Ole Kirchert Christensen.

Direktør fortrøstningsfuld

Peter Høgsberg, direktør for Aarhus Lufthavn, mener, at SAS vil kunne opretholde så mange afgange, at ruten til København stadig er attraktiv for erhvervslivet.

- Der er et puslespil, der skal lægges, men vi har et rigtigt godt samarbejde med SAS, og når man tager i betragtning, at SAS har så store kapacitetsproblemer, at de må aflyse 500 fly om måneden, kan det faktisk godt undre mig, at vi ikke er ramt hårdere, siger Peter Høgsberg.

Bet for Østjyllands erhvervsliv: SAS skærer i ruten til København

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce