Byens pålægsfabrik må vige for nyt campus-område


Byens pålægsfabrik må vige for nyt campus-område

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For halvandet år siden solgte Defco sin 35 år gamle fabrik på Helsingforsgade i Aarhus N. Siden har fremtiden for pålægsvirksomheden været usikker, men inden udgangen af 2019 vil familiefirmaet være flyttet til nye rammer i Viby.

AARHUS: Når du sætter sylten frem til julefrokosten eller finder rullepølse og roastbeef til madpakken, så er det langt fra usandsynligt, at pålægget er produceret i det nordlige Aarhus. For på Helsingforsgade midt mellem et af byens storcentre, IT-byen og Aarhus Universitet har familievirksomheden Defco leveret charcuterie og andre kødvarer til danske middagsborde og madkasser siden 1982, hvor Knud Erik Czaja etablerede forretningen.

Den 73-årige administrerende direktør står stadig i spidsen for Defco, der er den mundrette forkortelse af Delicious Food Company, men et nyligt generationsskifte er gennemført i driftsselskabet, så sønnerne Morten og Mikkel Czaja nu har ansvar for henholdsvis indkøb og produktion samt kvalitet, forretningsudvikling og bygninger.

Dengang direktørerne var drenge, lå et jernstøberi som nærmeste nabo, og en pladesmed havde sin virksomhed lige rundt om hjørnet. I dag ser hele Katrinebjerg-området anderledes ud. Industrien er flyttet væk, mens fremtiden ifølge byudviklerne byder på en blanding af studie-, bolig-, café- og erhvervsliv. Et moderne campus-område, der ikke lader plads til en pålægsfabrik.

Defco anno 1982. Foto: Defco
Defco A/S
  • Grundlagt i 1982 af Knud Erik Czaja, der stadig står i spidsen for virksomheden som indehaver og administrerende direktør, mens sønnerne Morten og Mikkel også udgør en del af ledelsen som henholdsvis fabriksdirektør og direktør.
  • Defco står for Delicious Food Company og har i mere end 35 år været en familieejet produktionsvirksomhed inden for detailpakket pålæg. Det være sig både som producent af egne mærker - heriblandt Defco Klassiker med alskens pålægsvarianter og middelhavsspecialiteter markedsført under navnet Casa Czaja - og private labels til supermarkeder. Derudover producerer Defco også til foodservice-segmentet.
  • Produktionen foregår på Helsingforsgade i Aarhus N med cirka 175 ansatte. Det er samtidig en international arbejdsplads, hvor medarbejdernes herkomst er henholdsvis dansk, østeuropæisk og asiatisk - cirka en tredjedel af hver.
  • Kunderne er primært alle danske supermarkedskæder og foodservice/catering-virksomheder. Defco eksporterer cirka 10 procent af den årlige omsætning. Eksporten går til Spanien, Tyskland, Sverige og England. Det hurtigst voksende forretningsområde er økologiske produkter - det fylder dog endnu under 10 procent af den samlede omsætning.
  • Virksomhedens fire hjørnesten er høj kvalitet fra råvarer til færdigt produkt hos kunderne, fleksibilitet i form af et agilt mindset og skræddersyede kundeløsninger, loyale og stærke relationer med kunderne som samarbejdspartnere samt tilpasningsdygitighed over for kunderne.
Inden udgangen af 2019 flytter Defco fra Helsingforsgade i Aarhus N efter mere end 35 år på matriklen til Gunnar Clausens Vej i Viby for at gøre plads til et moderne campus-område og for selv at stå stærkere i fremtiden. Foto: Defco
Inden udgangen af 2019 flytter Defco fra Helsingforsgade i Aarhus N efter mere end 35 år på matriklen til Gunnar Clausens Vej i Viby for at gøre plads til et moderne campus-område og for selv at stå stærkere i fremtiden. Foto: Defco

175 husvilde medarbejdere

- Allerede i 2010 fik vi de første henvendelser fra universitetet, som gerne ville købe fabrikken her, og siden har det været inde i vores overvejelser at flytte, forklarer Mikkel Czaja, og i foråret 2016 gik handlen i orden.

Med ejendomsselskabet Domis som køber. Pris i omegnen af 150 mio. kroner for hele herligheden på 14.000 kvadratmeter, hvor knap halvdelen er produktionsfaciliteter.

Nu skulle Defco selv på ejendomsmarkedet for at finde egnede lokaler til at drive pålægsfabrikken videre. Når lokalplanen for hele Katrinebjerg-området bliver vedtaget i Aarhus Byråd har Czaja og Co. to år til at forlade Helsingforsgade. Det er lige op over.

For de 175 medarbejdere har det seneste halvandet år derfor været en usikker tid. Ville virksomheden lukke, når nu fabrikken er solgt? Ville de overhovedet kunne beholde deres arbejdsplads? Og hvor ville den i så fald ligge?

Samtidig har de seneste tre regnskaber haft samme nuance som skinkerne under skæreknivene i produktionen. Senest minus 14,8 mio. kroner før skat i 2016/2017.

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) har fulgt Defcos flytteplaner, da det længe har været en sag for kommunens afdeling for Erhvervs- og byudvikling- For nylig var byens førstemand (th) forbi på Helsingforsgade for at se nærmere på fabrikken, hvor han blev vist rundt af produktionschef Ronni Nielsen (tv) og direktør Mikkel Czaja. Foto: Henrik Skov Anshøj
Familievirksomhedens øverste ledelse består af den 73-årige grundlægger og administrerende direktør, Knud Erik Czaja, samt sønnerne Morten Czaja (t.v) og Mikkel Czaja (t.h), der begge er direktører i selskabet. Foto: Defco
Familievirksomhedens øverste ledelse består af den 73-årige grundlægger og administrerende direktør, Knud Erik Czaja, samt sønnerne Morten Czaja (t.v) og Mikkel Czaja (t.h), der begge er direktører i selskabet. Foto: Defco

Rullepølse-gate gjorde ondt

Indtil 2015 havde Defco kun haft et rødt resultat siden starten i 1982, men den nationale rullepølse-sag efter fødevarestyrelsens fund af listeria-bakterier hos en sjællandsk producent har været et af flere problemer. Det kostede alene 35 procent af det samlede danske rullepølse-salg i den sidste halvdel af 2014. Ophør i samarbejdet med en stor polsk koncern, omstruktureringer af forretningen, ekstrem hård konkurrence og udsving i råvarepriser er andre negative faktorer.

Derfor fik Mikkel Czaja et stort og varmt bifald i kantinen, da han for nylig kunne fortælle, at flytningen af virksomheden nu er på plads. Senest fra december 2019 er Defcos nye adresse på Gunnar Clausens Vej i Viby.

Her overtager Defco grund og bygninger 1. marts 2018, og herefter går arbejdet i gang med at gøre en ny 15.000 kvadratmeter stor hovedbygning i ét plan klar til at være pålægsfabrik i fremtiden. Det er i øvrigt ikke helt uvant på lokationen.

Plumrose og Tulip har tidligere haft produktion samme sted, men det sidste årti har der været lager på matriklen, som de seneste fire år har været ejet af Søstrene Grene. Faktisk kom den århusianske forretningskæde netop Defco i forkøbet dengang.

Sådan tog fabrikken sig ud på pålægsfabrikken i de første år i begyndelse af 1980'erne. Foto: Defco

Mange muligheder i spil

Søstrene Grene står umiddelbart foran at rykke ind i et nyopført logistikcenter i Årslev, hvor Defco også har kigget på et bar mark-projekt. Det ville dog have været næsten dobbelt så dyrt i etableringsomkostninger. Det gamle Metro-varehus i Tranbjerg og Hasselager, hvor Defco i forvejen har søster-selskabet Mozami, er andre muligheder, der har været undersøgt.

- Helt tilbage i 1991 fik min far faktisk lavet tegninger til et fælles projekt med Tulip om en slice-fabrik i Viby, og nu får vi det dobbelte antal produktionskvadratmeter som i dag samme sted, så vi kan fremtidssikre fabrikken til en fornuftig økonomi og husleje. Det har hele tiden været vigtigt for os at kunne beholde vores medarbejderstab i forbindelse med flytningen, og det kan vi her, selv om vi er nogle, der får lidt længere til arbejde, forklarer Mikkel Czaja med et smil.

Det havde ikke været muligt, hvis Defco var flyttet enten ud af kommunen eller syd for grænsen.

- Vi kunne på længere sigt sikkert spare masser af penge ved at flytte til Tyskland, og der har også været tilbud derfra, men vi er en dansk virksomhed drevet i Danmark, og så vidt muligt med danske råvarer, og det vil vi gerne holde fast i, siger Mikkel Czaja.

Der er i dag 175 medarbejdere på Defco. Foto: Henrik Skov Anhøj

En optimeret produktion

Direktøren forventer, at flytningen kommer til at foregå, mens produktionen kører. En linje bliver flyttet ad gangen, når totalrenoveringen på Gunnar Clausen Vej er færdig.

- Vi tager størstedelen af vores udstyr med, og samtidig skal vi have nye maskiner, så vi får optimeret hele vores produktionsapparat. Her regner vi med at kunne opnå rationaliseringsomkostninger på et sted mellem fem-ti mio. kroner, selv om det selvfølgelig også kommer til at koste at flytte, fortæller Mikkel Czaja og fortsætter:

- Vi har haft tre trælse år økonomisk, men vi er på rette vej, og vi når at få et helt regnskabsår mere, hvor vi er nu. Vi har fundet tilbage til vores niche og de gode gamle dyder, der er højkvalitetsvarer og slagterpålæg til forbrugeren.

Han glæder sig også over, at logistikken kommer til at flyde bedre:

- Sommertider kan vi jo have 10 lastbiler til at holde på vejen her udenfor, men i fremtiden vil de alle kunne holde inde på vores grund, ligesom vi får kortere ud på motorvejen, når bilerne er læsset.

Byens pålægsfabrik må vige for nyt campus-område

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce