Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Danmarks digitale folkemøde er i gang

Hvor tager teknologien os hen? Det er hovedspørgsmålet ved dette års udgave af Internet Week Denmark, som borgmester Jacob Bundsgaard onsdag formiddag bød velkommen til på rådhuset. De næste fem dage byder på mere end 100 forskellige event i og omkring Aarhus. Foto: Henrik Skov Anhøj

Danmarks digitale folkemøde er i gang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Internet Week Denmark har vokset sig til Danmarks førende it-faglige festival på fire år. Udgave nummer fem rummer mere end 100 forskellige events og 250 talere i Aarhus og omegn, mens forventningerne er at runde 10.000 deltagere i løbet af ugen.

AARHUS: Digitalisering er rykket fremad på dagsordenen siden første udgave af Internet Week Denmark i 2014.

I dag er den digitale udvikling i Danmark skrevet ind i regeringsgrundlaget - det var det ikke for fire år siden - og de nye, teknologiske forretningsmuligheder for danske virksomheder er selve omdrejningspunktet i den erhvervspakke, som blev præsenteret tilbage i november efter en række anbefalinger fra blandt andet Digitalt Vækstpanel.

- Vi kan godt mærke, at vi har medvind nu, og at det var rigtigt set, da vi sammen med Aarhus Kommune satte os for at lave et digitalt sammenskudsgilde her i byen med det overordnede mål at skabe vækst samt at tiltrække og fastholde arbejdspladser og arbejdskraft i området. Det er en fagfestival, som matcher Aarhus' profil rigtigt godt i både national og international forstand, og det har hele vejen været et mål for os at lave en så god event, at virksomheder og organisationer i hovedstaden kan se, at her skal de være med, forklarer Christian Schwarz Lausten, direktør hos Seismonaut, der er operatøren bag festivalen og fortsætter:

- For første gang får vi denne gang besøg af en minister, når Brian Mikkelsen (K) kommer forbi fredag for at lancere regeringens vækstsatsning Digital Hub Denmark, der skal gøre landets små og mellemstore virksomheder endnu bedre rustet til fremtiden. Vi er selvfølgelig rigtig glade for, at erhvervsministeriet har valgt Aarhus og Internet Week Danmark som ramme for præsentationen. Det siger lidt om, hvor langt vi er nået.

Digital Hub Denmark er et af syv større initiativer i regeringens 'Strategi for Danmarks digitale vækst' fra januar.

Koncept i nordtysk kopi

Internet Week Denmark fungerer som et digitalt folkemøde over fem dage - fra onsdag 2. maj til søndag 6. maj - med videndeling i centrum på forskellige platforme i og omkring Aarhus. Denne gang er mere end 100 events på programmet og flere end 250 talere.

Samtidig håber arrangørerne at runde 10.000 gæster i alt. De seneste år er Internet Week Denmark vokset med 2500 deltagere om året. Det vil i så fald også blive tilfældet denne gang.

- Vores crowdsourcede format, som forener både kulturelle, offentlige, private-kommercielle og børne-/familievenlige arrangementer, fungerer rigtig godt, og eventen formår at mobilisere mange gode kræfter, der hver især byder ind til en fælles digital transformationsplatform. Erhvervslivet har fra dag ét været gode til at bakke op, og det er en buttom-up opbakning, hvor aktørerne selv henvender sig for at være med. Det betyder også, at vi får mange aktiviteter ud af et forholdsvis lille budget. En analyse af eventets gearing viser, at Aarhus Kommune får fire-fem kroner igen af hver investeret krone, siger direktøren.

Det århusianske koncept er i øvrigt blevet eksporteret ud over landets grænser blandt andet i form af Digitale Woche Kiel, som finder sted i september.

Ikke et elitært fænomen

Christian Schwarz Lausten peger på, at Aarhus allerede er en magtfaktor i den digitale økonomi. Og det er en position, som festivalen skal hjælpe byen med at fastholde i fremtiden og undgå 'brain-drain' til tech-miljøer i større byer som London eller Berlin:

- Både Google, Ebay og Uber har placeret udviklingskontorer i Aarhus, fordi vi kan noget særligt her. Udover programmering og design er vi via vores velfærdsmodel flasket op med at have forståelse for hvem, vi udvikler til i form af fokus på og involvering af slutbrugeren. Det handler om at sætte 'People first in a digital age', som har været vores vision for eventet helt fra begyndelsen.

Årets tre festivalplakater stiller spørgsmålene: 'Where does technology take us? Ready for digital transformation? Does Social Media make us more social?

- Emnet er jo mere præsent end nogensinde med historierne om Facebook og Cambridge Analytica eller Ubers selvkørende bil, der dræber en kvindelig fodgænger i Arizona. Derfor er det vigtigt, at vi tager diskussionen om, hvor digitaliseringen tager os hen og bedre sent end aldrig.

- Digitalisering må aldrig blive et elitært fænomen. Det gælder os allesammen, og vi skal alle være en del af det. Både virksomheder og familier må forholde sig til, hvad digitaliseringen kan, og hvad vi vil med det? Lad os starte samtalen om etik, moral og digital dannelse på nettet, før Facebook, Amazon og de andre har overtaget hele verdenen, slutter Christian Schwarz Lausten.

Danmarks digitale folkemøde er i gang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.