Den nye dreng i marketing: Podcast

Julie Daugaard. Foto: Kim Haugaard

Den nye dreng i marketing: Podcast

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Over 900.000 danskere fordyber sig månedligt i podcasts. Det er din virksomheds unikke mulighed for at nå ud til en målgruppe, som er særligt interesseret i lige netop jeres fagfelt.

Bedst som vi troede, at der ikke var plads til flere medier i vores hverdag, sneg der sig alligevel et nyt medie ind: Podcasts.

I en travl hverdag med job, hus og barn har jeg ikke tid til at læse de bøger og blogindlæg, som jeg gerne vil, men turen til og fra arbejde kan jeg nu optimere ved at blive klogere og mere inspireret gennem podcastprogrammer.

Jeg er ikke den eneste. Næsten en million danskere lytter i dag til podcasts minimum månedligt, viser et forbrugerstudie af Dentsu Aegis Network.

Podcasts har gjort sig fortjent til en plads i forbrugernes hverdag. Dels fordi mediet muliggør tidseffektivisering, hvor vi kan tilegne os viden, når det passer os, og dette samtidig med at vi laver andre ting (eksempelvis er under transport, tager et hvil eller gør rent). Og dels fordi podcasts skaber et åndehul til fordybelse og refleksion.

De fleste podcasts handler om et nicheemne, der kan være alt fra aktieinvesteringer, rumforskning til nyttehaver. Fælles for dem er, at de afsætter tid til at undersøge og diskutere et emne i dybden, og 'nørde' det sammen med de interesserede lyttere.

Lad dig sommerforelske i den nye dreng i marketingklassen, podcastmediet, og tænk derefter på, hvad mediet kan gøre for dig kommercielt.
[b]Fra klummen[/b]
Sponsor-podcasts
Tre eksempler på podcasts med sponsorerHer går det godt (Esben Bjerre og Peter Falktoft) sponsoreres af Irma.

Fodboldministeriet (Mediano) sponsoreres af Oddset.

Anders & Anders (Anders Breinholt og Anders Lund Madsen) sponsoreres af Blockbuster.

Attraktive nichemålgrupper

I et kommercielt perspektiv er podcasts yderst interessant af tre grunde.

For det første er auditive budskaber efterhånden de eneste, som forbrugerne ikke er overeksponerede for (modsat de mere end 5000 visuelle og audiovisuelle budskaber, som forbrugerne dagligt eksponeres for). Det giver en særlig opmærksomhed, når forbrugeren hører din virksomheds kommercielle budskab.

For det andet giver podcasts virksomheder mulighed for at nå ud til deres nichemålgruppe, som i forvejen er dybt engageret i lige netop det fagfelt, som din virksomhed tilbyder produkter og services inden for.

For det tredje giver podcasts din virksomhed mulighed for at tale om dit produkt på en måde, så forbrugerne ikke opfatter det som reklame, men så de finder det relevant, undersøger mere om produktet, køber produktet, og opbygger tillid til virksomheden.

Julie Daugaard
Julie Daugaard er forbruger- og medieekspert ved mediebureauet Carat, der er en del af det verdensomspændende Dentsu Aegis Network. Her arbejder hun som strateg med base i Aarhus og har specialiseret sig inden for forbrugeranalyser, trends og kommunikationsstrategi. Har du kommentarer til denne klumme, er du velkommen til at sende dem til julie.daugaard@dentsuaegis.com 

Vind forbrugernes tillid

For virksomheder er der flere tilgange til podcasts. Det er muligt at lave sin egen podcast, hvilket giver redaktionel frihed, men det er også ressourcekrævende. Hvis denne vej vælges, er det afgørende, at podcasten ikke handler om virksomhedens produkter, men om alt det uden om brugen af produktet.

Sælger din virksomhed senge, skal det ikke handle om madrasfakta, men om eksempelvis søvn: Hvorfor er søvn vigtig, hvordan du skaber en god nats søvn ved at slukke for din telefon, indrette værelset med mørklægning, gå ordentligt tid i seng, og så videre. Viden som skaber værdi for forbrugerne i deres hverdag.

Sponsorat som B2B-markedsføring

Det er afgørende at skabe værdi for forbrugerne, ellers slukker de for din podcast med det samme. Det gælder også, hvis du vælger at sponsorere en podcast, som en anden person står bag.

Matchet mellem podcaster og sponsor er altafgørende, hvis virksomheden skal vinde forbrugernes tillid. Et eksempel på et troværdigt samarbejde er Danske Bank, der sponsorerer Morten Resens podcast om iværksætteri.

Podcasten har mere end 500.000 downloads. Her er aftalen, at Morten får 12.000 kroner per podcastprogram, men at Morten kun skal ringe til sin bankrådgiver hos Danske Bank i podcastprogrammet, hvis det giver mening for programmets øvrige indhold. For som Danske Bank siger om sponsoratet:

- Vi har et problem, hvis det ikke er relevant for vores startup erhverskunder at ringe til deres bankrådgiver.

Start med at lytte

Udfordringerne med podcast som markedsføring- eller rekrutteringskanal er, at det er svært at anskaffe data på, hvor mange der har hørt podcasten. Det ser dog ud til at ændre sig snarest.

Apple Podcast er den mest anvendte måde at lytte til podcast på (den preinstallerede app på iPhones), og Apple har netop annonceret, at de vil bruge (anonymiserede) data fra appen til at vise podcasters, hvor mange mennesker, der har lyttet til deres podcastprogram, og hvor lytterne eksempelvis spoler annoncer over eller ikke hører programmet til ende. Det vil give både podcastere og annoncere bedre evalueringsmuligheder.

Uanset om de næste uger byder på bilkøer, cykelture eller solbadning, vil jeg anbefale dig at stikke et par earplugs i ørene og begynde at lytte til podcasts. Vælg podcasts, der omhandler dine interesser - fagligt og privat - og nyd fordybelsen.

Lad dig sommerforelske i den nye dreng i marketingklassen, podcastmediet, og tænk derefter på, hvad mediet kan gøre for dig kommercielt.

Den nye dreng i marketing: Podcast

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce