Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Design skiller kopier fra kvalitet

Niels Toft Jørgensen, industriel designer hos JWL, arbejder altid tæt sammen med produktionen, for funktionaliteten skal følge med designet. Foto: Henrik Skov Anhøj

Design skiller kopier fra kvalitet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Plast- og maskinfabrikken JWL har i 10 år haft en industriel designer knyttet til produktionen på Teknikervej. Udover trykluftpistoler er virksomheden også begyndt at designe sine egne plastemballager for at fremhæve kvaliteten, og senest landede en stor tysk kunde i kurven ved siden af en af USA's største værktøjsleverandører.

Hedensted: I mere end 40 år har familievirksomheden JWL i Hedensted haft succes med produktionen af trykluftpistolen AirBoy. Den første blæsepistol i verden i plast frem for metal, som i dag er fast inventar på de fleste værksteder.

Succesen har med årene vokset sig så stor, at AirBoy har været et oplagt offer for kopiering. Især fra Kina.

Kvaliteten har 'kopisterne' dog aldrig kunne hamle op med. JWL giver 25 års garanti på trykluftpistolen, men lovord og test i mange millioner sælger ikke produktet alene. Derfor tog ejerleder Kristian Lund i 2008 - året efter virksomhedens generationsskifte var fuldt gennemført - en nødvendig beslutning om at ændre kurs og forfølge en nichestrategi.

- Vi oplevede, at nogle kunder købte vores produkter for derefter at få dem kopieret og produceret billigere i Kina. Samtidig var der ikke nogen rød tråd i vores image, ligesom formgivningen af produkterne lod noget tilbage at ønske, selvom de fungerede ud fra et teknisk aspekt. Derfor ansatte vi en industriel designer, som hjalp os med både design og markedsføring, forklarer Kristian Lund.

Direktøren ansatte Niels Toft Jørgensen, industriel designer fra Arkitektskolen i Aarhus og med en fortid hos blandt andet Bang & Olufsen. Et valg, som direktøren bestemt ikke har fortrudt. JWL har nemlig positioneret sig markant i markedet siden.

JWL
JWL er en familieejet virksomhed grundlagt i 1963 af Johannes Wagner Lund. Det begyndte som en maskinfabrik i en hestestald på Nørrebrogade i Hedensted.

De tre trekanter fra logoet er et maskinteknisk udtryk for høj kvalitet og præcision og er stadig det samme som dengang, mens det i dag er sønnen Kristian Lund, der står i spidsen for virksomheden.

JWL har både egen produktion, private labelproduktion og fungerer som underleverandør. Alle produkter bliver produceret på JWLs fabrik i Hedensted, som i 2006-2007 blev samlet på Teknikervej. Virksomheden beskæftiger 40 medarbejdere.

Verdens første blæsepistol i plast frem for metal, AirBoy, blev introduceret på markedet i 1976. AirBoy er i dag en af de mest kopierede blæsepistoler i verden, men JWL er ene om at yde 25 års garanti på sine trykluftspistoler.

JWL eksporterer omkring 80 procent af produktionen til omtrent 40 lande. Virksomheden landede i sit seneste regnskab (2016) et overskud på 2,3 mio. kroner før skat.

Fra yderst til inderst

Hedensted-virksomhedens største kunde er i dag en af USA's førende værktøjsleverandører, Snap-On, og i sommer trådte den europæiske pendant, Hazet fra Tyskland, også ind i folden af store spillere i markedet, som får produceret deres trykluftpistoler hos JWL - i deres eget design, som passer til virksomhedens brand og i et givent farvevalg.

For eksempel leverede JWL sidste år et ikke uvæsentligt antal blæsepistoler i kuløren hot pink til det amerikanske marked op til mors dag. Og ude i lagerhallen på Teknikervej ligger både gule, grønne og orange trykluftpistoler med Snap-Ons logo på siden klar til afsendelse.

For nylig begyndte JWL også at producere sine egne plastemballage-design inhouse, som en del af pakken til de store kunder. Det handler om at understrege produkternes kvalitet.

- Vi er ikke bange for at fremhæve kvaliteten via emballagen, og designet er en måde at differentiere os på, siger Niels Toft Jørgensen, der er et eksempel på, hvorfor kreative kompetencer er værdifulde i traditionelle produktionsmiljøer.

Han arbejder på fabrikken tre dage om ugen og tæt sammen med produktionen.

- Som designer er det et spændende sted at være, fordi vi har alle processer samlet ét sted. Det gør, at der ikke er ret langt fra idé til handling, og det ser man ikke mange andre steder i dag. På et tidspunkt tegnede jeg en bølje til en blæsepistol, og et par dage senere havde vi støbt den i plast her i huset i samarbejde med en lokal værktøjsmager, fortæller Niels Toft Jørgensen.

Ikke bare et ingeniørprodukt

Som industriel designer hos JWL består arbejdsopgaverne dog ikke kun af formgivning.

- Jeg er virksomhedens kreative blæksprutte, og det handler ikke kun om at give produkterne en lækker form. Det tekniske skal også følge med, så det bliver en symbiose mellem de funktionelle og designet. Det er heller ikke nok, at kunderne bare får deres eget logo på produktet. Det bliver designet efter deres ønske også med hensyn til for eksempel ergonomi, og ved at tilbyde den fulde løsning kan vi knytte kunderne tættere til os, siger Niels Toft Jørgensen.

Netop aftalerne med amerikanske Snap-On og tyske Hazet er med til at udvikle og fremtidssikre virksomheden, vurderer JWL-direktøren.

- Først og fremmest er det et stort kvalitetsstempel for os at have dem som kunder, og samtidig betyder det, at flere kunder kommer til, der også vil have et designet ingeniørprodukt og ikke bare et ingeniørprodukt. Det giver udviklingspotentiale til hele virksomheden. De er døråbneren for os til større markeder, men de er også med til at sikre vores fremtid, fordi hvis vi skal vokse - og det skal vi - så skal vi også hele tiden udvikle nye produkter, forklarer Kristian Lund og fortsætter:

- Vi bruger mange penge på at udvikling lige nu for, at vi kan flytte virksomheden yderligere fremad over de næste år.

Kristian Lund oplyser, at tallene i det endnu ikke offentliggjorte regnskab for 2017 er fornuftige, omend mindre end året før, hvor en kæmpeordre til USA lagde grunden til overskuddet på to millioner kroner. I 2018 forventer JWL en vækst på 15 procent blandt andet takket være unikke design.

Design skiller kopier fra kvalitet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.