Det giver energi kun at bruge kræfter på det, du kan ændre

Maj Britt Borchert fangede interesse for uddannelse i personligt lederskab via en kunde, som hun oplevede helt anderledes efter forløbet. - Han sagde, at det også ville være noget for mig, og jeg tog til et informationsmøde. Jeg tænkte, at jeg både havde for travlt til det og følte mig helt fejlcastet, da vi skulle sidde i rundkreds til mødet, men jeg kunne samtidig mærke, at det, der blev talt om, rørte noget i mig, og var noget, som jeg godt kunne have glæde af, fortæller Maj Britt Borchert. Pressefoto

Det giver energi kun at bruge kræfter på det, du kan ændre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Maj Britt Borchert fra Horsens fik styrket sit personlige lederskab på en et-årig mastercoach-uddannelse. Nu forsøger direktøren at navigere ud fra sine egne værdier og den virkelighed, som SB Butiksservice befinder sig i.

HORSENS: - Jeg har fået respekt for andres model af verden. For hvad nu hvis de allerede gør det bedste, de kan ud fra de ressourcer, som de har, så kan jeg jo alligevel ikke ændre på det.

Maj Britt Borchert er administrerende direktør for 20 ansatte i Horsens-virksomheden SB Butiksservice, der sælger merchandising til vareopsætninger og ombygninger i detailforretninger og byggemarkeder. For et par år siden tog hun Bladbjerg Kibsgaards ét-årig mastercoach-uddannelse i personligt lederskab, og det har ændret hendes hverdag - både privat og på jobbet.

- Før havde jeg en forestilling om, hvordan jeg helst skulle repræsentere mig selv. Nu har jeg ingen problemer med at erkende mine fejl over for andre. Jeg er jo, som jeg er, og jeg træffer beslutninger ud fra mit eget værdigrundlag og ikke ud fra, hvad andre måtte tænke, fortæller Maj Britt Borchert og fortsætter:

- Jeg har altid set mig selv som en meget handlingsresolut og travl person, og nogle gange gav jeg bare svaret eller gjorde tingene selv, når nogen spurgte mig til råds. I dag har jeg altid fokus på at blive så konkret og faktuel som mulig, så vi forsøger at navigere ud fra omstændigheder, som vi selv kan påvirke. Det frigiver en masse energi, og jeg stiller hellere et mod-spørgsmål end at svare selv, fordi det også motiverer teamet til selv at søge løsninger næste gang.

Hvor kommer værdierne fra?

Som eksempel fremhæver hun hverdagssamtaler om en besværlig situation med en kollega, der står i kløften mellem den ønskede og reelle virkelighed:

- Det er let at springe med på dramaet og bekræfte hinanden i, at det jo også bare er andre, der er vanskelige, og når en medarbejder ringer til mig på den måde, er ønsket ofte anerkendelse og at få ret. I dag fokuserer jeg på at belyse den faktiske virkelighed, hvor vi har indflydelse - og ikke ens drømmevirkelighed - og så taler vi om, hvad kan vi gøre ved det i vores organisation. Det giver ro og tid til refleksion i stedet for flere frustrationer, og vi holder samtidig fast i fagligheden.

At få kortlagt sine egne værdier været en øjenåbner for Maj Britt Borchert.

- Under uddannelsen skulle vi to-og-to tale om vores værdier, skriver dem ned og så bagefter fundere over, hvis værdier der reelt var tale om. Jeg kunne genkende både min fars og min mormors værdier i det, som jeg havde fundet frem til, og deres værdier er ikke engang på min egen top-5. Det gjorde et enormt indtryk på mig. Jeg troede, at jeg skulle lære en masse om andre, men det vidste sig, at det var mig selv, som jeg skulle lære at kende.

Det giver energi kun at bruge kræfter på det, du kan ændre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce