Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fra virksomhederne til Aarhus 2017: 17 mio. kroner plus det løse

Det er knap et år siden, at Aarhus lod sig krone som europæisk kulturhovedstad 2017 og et kæmpe-vikingeskib sejlede gennem byens gader for at markere åbningen. Samlet bidrog fonde og sponsorer med knap 100 mio. kroner til festen, og det private erhvervsliv spillede i høj grad også med. Foto: Kim Haugaard

Fra virksomhederne til Aarhus 2017: 17 mio. kroner plus det løse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kulturhovedstadsåret Aarhus 2017 fik erhvervslivet i Region Midtjylland til at spille med. Ud af en samlet pulje på knap 93 mio. kroner fra fonde og sponsorer kom godt en femtedel direkte fra virksomheder.

Aarhus: Det er næppe gået ret mange midtjyder forbi, at Aarhus i 2017 var europæisk kulturhovedstad, og heller ikke virksomhederne lod chancen for at samarbejde om at profilere både byen og regionen passere ubemærket forbi.

For uden massiv økonomisk støtte fra fonde, EU, erhvervsliv og private sponsorer havde kulturhovedstadsåret været en tam fornøjelse, og mange af de i alt 450 arrangementer og events i hele Region Midtjylland - heraf halvdelen gratis for publikum - var ikke blevet til noget.

Samlet set fik Aarhus 2017 92,7 mio. kroner ind den vej med fondene som klart største bidragsydere, men for hver 5,5 mio. kroner i kassen leverede virksomheder én af millionerne.

- I runde tal kom 17 mio. kroner direkte fra virksomheder, og derudover modtog vi 4,7 mio. kroner i form af serviceydelser - value in kind - fra firmaerne, forklarer partnerskabs- og udviklingschef Karin Buhl Slæggerup.

Borgerne har krav på de økonomiske fakta om kulturhovedstaden

Platform for flere partnere

I alt spillede 130 partnere med i programmet - fra executive partneren Købmand Herman Sallings Fond med en donation på 22,5 mio. kroner og en række business plus-partnere, som hver især lagde mellem en halv og fem mio. kroner, til business club-partnere, der bakkede op med minimum 25.000 kroner.

- Vi har arbejdet ud fra en model, hvor partnerne har fået modydelser inden for fire elementer - indhold, netværk, synlighed samt events & hospitality - for det forpligter at levere en service retur, når andre går ind og støtter. Nogle er gået ind og støttet arrangementer og events direkte, mens andre selv har grebet nogle af de mange muligheder, der har været. Virksomhederne har selvfølgelig også en dagsorden, og her har det handlet om at finde en fælles platform for begge parter at stå på, siger Karin Buhl Slæggerup.

Et eksempel var Rising Architecture Week i september med fokus på, hvordan arkitektur og konstruktion kan løse nogle af fremtidens udfordringer. En konference, som armatur-producenten Vola i Horsens og energimåler-virksomheden Kamstrup fra Skanderborg naturligt gik ind i som kommercielle partnere.

Fra filantropi til fælles bedste

Rising Architecture Week er i øvrigt en event, som vender tilbage i 2019, og Karin Buhl Slæggerup forudser, at virksomhederne vil blive ved med at tappe ind i kulturprojekter i tiden efter Aarhus 2017.

- Det handler ikke kun om filantropi, selv om nogle ser det som en selvfølge at støtte op om et projekt som kulturhovedstadsåret, men der er også gode kommercielle muligheder for virksomhederne i at involvere sig i kultur. Det synes jeg, at vi har fået vist, siger Karin Buhl Slæggerup.

Partnerskabschefen fortsætter i øvrigt i samme spor på bagsiden af 2017, når hun 1. februar skifter Aarhus ud med Odense som arbejdssted. Her tiltræder Karin Buhl Slæggerup som sekretariats- og udviklingschef hos H.C Andersen Festivals, der senest hentede 80 procent af sin samlede omsætning på 17 mio. kroner fra sponsorer - primært virksomheder.