GDPR-monstret bliver virkelighed

Søren Asp Mikkelsen, erhvervschef, Favrskov Erhvervsråd. Pressefoto

GDPR-monstret bliver virkelighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På siden Videnskab.dk kan man blandt andet finde "Den store guide til monstre". Her kan man læse om vampyrer, varulve, Frankensteins monster, spøgelser og mange andre slags monstre.

Et monster er noget, vi frygter, noget der vokser i vores fantasi - de findes ikke i virkeligheden, men tror man på dem, så skræmmer de.

Sådan er det også med EUs persondataforordning, også kaldet GDPR. Er der noget, der de sidste år har skabt frygt, ekstra arbejde og grå hår blandt virksomheder, er det GDPR.

Og hvordan måles det: Prøv en google-søgning og se, hvor mange kurser, seminarer og online redskaber, der udbydes netop nu. Så har vi et barometer for, hvor svært virksomheder synes, det er ved egen kraft at komme i mål.

Eller tjek din indboks i disse uger, hvor samarbejdspartnere, leverandører og andre bedyrer, at de ønsker at beskytte dit privatliv, og derfor har foretaget visse ændringer i deres håndtering af dine data, så de lever op til GDPR.

Forskellen på et monster og GDPR er naturligvis, at GDPR bliver til virkelighed 25. maj 2018. Så er nedtællingen forbi, og GDPR tager plads mellem markedsføringsloven, udbudsloven og meget andet lovgivning, som virksomheder og forbrugere skal efterleve.

Efter Facebook og Cambridge Analytica-skandalen, hvor flere millioner facebook-brugeres data blev høstet og brugt af Cambridge Analytica i forbindelse med det seneste amerikanske præsidentvalg, så forstår vi alle sammen, at der er brug for bedre datadisciplin, beskyttelse og spilleregler på nettet. Timingen af facebook-skandalen kunne set med GDPR-briller næppe være en bedre øjenåbner. Der ER grund til at stramme op.

Ikke desto mindre er GDPR en kæmpe udfordring for især de mindre virksomheder. 7. maj gennemførte vi i Favrskov Ervhervsråd sammen med en række partnere et GDPR-seminar med fokus på praktiske redskaber.

Fordi vi var tæt på 25. maj, regnede vi med 10-15 deltagere, men der var 48. Små, mellemstore og større virksomheder.

På en rundspørge ved mit bord, om hvor langt de forskellige var kommet på en skala fra 1-100, hvor 100 var helt i mål, svarede de fleste "2", "3" eller noget lignende. Hvis denne uvidenskabelige undersøgelse afspejler en generel tendens blandt de danske virksomheder, er der lang vej endnu.

Hvad har forhindret, at mange virksomheder har påbegyndt forberedelserne tidligere? På seminaret var der enighed om, at forordningens krav virkede uoverskuelige og dræbende for manges motivation.

- Hvornår skal vi få tid til at tjene penge, var der én der sagde.

- Jeg forstår ikke, hvad det er, jeg skal, sagde en anden.

Og netop det uoverskuelige, de mange krav koblet med usikkerheden om præcist, hvad der skal justeres på hjemmesiden, i CRM-systemet, i nyhedsmailen eller i håndteringen af medarbejdernes data, virker for mange som den cocktail, der har gjort, at man har givet op, før man er kommet i gang.

Her er tre ønsker til alle dem, der knap er i gang, og ikke når i mål før 25. maj:

  1. Få sat skub i processen. Start med at skabe et overblik over de persondata, din virksomhed opbevarer - måske er der færre personfølsomme data, end du tror?

  1. Læg derefter en plan for, hvor du vil starte - og gå i gang; tag ét skridt ad gangen. Start hvor det er mest påkrævet.

  1. Sæt fokus på, at alle medarbejdere skal bidrage til ændringerne; det er formentligt en kulturændring, der skal til, så I fremadrettet har god datahygiejne som det mest naturlige i verden.

Og et ønske til Datatilsynet, den danske myndighed på området:

  1. Far med lempe i den første tid; anerkend at langt de fleste virksomheder er i gang, har brug for vejledning og tid, men grundlæggende også selv ønsker at beskytte sine og kundernes data mod misbrug.

Klummen
Søren Asp Mikkelsen er erhvervschef i Favrskov Erhvervsråd, der er en privat medlemsbaseret organisation, som blandt andet laver erhvervsarrangementer for sine cirka 300 medlemmer. Har du kommentarer til denne klumme, er du velkommen til at kontakte skribenten direkte på soren@favrskoverhverv.dk

GDPR-monstret bliver virkelighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce