Grejnørder på fremmarch

Kristian Rasmussen (th) er krigsveteran og har sammen med barndomvennen Casper Pedersen på få år stablet en millionforretning på benene. Foto: Axel Schütt


Grejnørder på fremmarch

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kristian Rasmussen fik som 21-årig soldat en idé om at sælge militærgrej fra Aarhus. Nu sælger han og barndomsvennen udstyr til private, politi og militær fra nye, store lokaler i Viby.

Den berømte garage.

GrejFreak.dk er rykket i store lokaler i Viby J, hvorfra man sælger grej og udstyr til både private, politi og militær. Foto: Axel Schütt
GrejFreak.dk er rykket i store lokaler i Viby J, hvorfra man sælger grej og udstyr til både private, politi og militær. Foto: Axel Schütt
Foto: Axel Schütt

Det er ofte herfra det hele har sin begyndelse, når unge iværksættere prøver at starte virksomheder op. I deres egne eller forældrenes bonuskvadratmeter ved huset. Sådan startede giganter som Google og Apple.

GrejFreak.dk
<p><a href="http://www.grejfreak.dk/" target="_blank">Hjemmeside og shop</a> i Viby, der sælger militær- og outdoorudstyr.</p><p>Stiftet i 2008 af de dengang 22-årige skolekammerater Kristian Rasmussen og Casper Pedersen fra Beder.</p><p>Rykkede i slutningen af 2014 i nye lokaler på Gunnar Clausens Vej 58 i Viby.</p><p>Forventer en to-cifret millionomsætning i 2015. </p>
Kristian Rasmussen (th) er krigsveteran og har sammen med barndomvennen Casper Pedersen på få år stablet en millionforretning på benene. Foto: Axel Schütt
Kristian Rasmussen (th) er krigsveteran og har sammen med barndomvennen Casper Pedersen på få år stablet en millionforretning på benene. Foto: Axel Schütt
Foto: Axel Schütt

Det var også herfra, i en garage, at det hele startede i 2008 for barndomsvennerne Kristian og Casper fra Beder, inden de her knap syv år senere kan vise rundt i de 300 kvadratmeter store lokaler i Viby, hvor der er højt til loftet og telte, soveposer, militærtasker og andet udendørsudstyr fra væg til væg.

»Det er stadigvæk noget, vi skal vænne os til. At vi ikke er i en garage mere, men er en rigtig virksomhed med eget showroom, kontorlokaler og lager,« fortæller Casper Pedersen.

Idé fra Kosovo

At det hele startede i Caspers forældres garage er i virkeligheden en sandhed med modifikationer.

Kristian Rasmussen var som 21-årig udsendt til Kosovo. Han brugte en formue på ekstraudstyr ved siden af det, forsvaret stillede til rådighed, det samme gjorde hans soldaterkammerater, og det hele blev købt gennem engelske eller amerikanske hjemmesider.

Og så var det, at Kristian Rasmussen fik idéen, og ringede hjem fra militærlejren til Casper Pedersen i Beder.

Vi laver vores egen virksomhed, køber militærgrej og udstyr hjem og sælger det fra en garage, lød planen. De to barndomsvenner tog et smut i banken. De var begge 21 år gamle og kom ind til bankrådgiveren en uge efter krakket af Lehman Brothers i 2008 i slipstrømmen på den chokeksplosion, der startede finanskrisen.

»Det var op ad bakke fra start. Men det gav den samme lektie, som det har været at starte i en garage uden isolering iført handsker og hue, hvor man har værdsat hver en krone tjent. Så det har været en styrke, at vi startede og er vækstet gennem finanskrisen,« lyder det fra Casper Pedersen.

Fra bagsæde til lager

Det startede langsomt op, da hjemmesiden GrejFreak.dk var i luften i løbet af 2008. De unge knægte trykte 1000 plakater og kørte de danske landeveje tynde.

De hang plakaterne op i samtlige kaserne i landet, sov i bilen om natten.

De første par år var Kristian stadig soldat. Der var ingen løn. Alt overskud blev investeret i nyt udstyr, og I 2011 udvidede de sortimentet med en outdoor-del, så der kunne sælges udstyr til hele den danske befolkning. Kristian Rasmussen havde været en tur i Afghanistan og var blevet endnu klogere på, hvor vigtigt det var at have det rigtige udstyr med. Erfaringer han stadig trækker på i dag.

Casper Pedersen har en bachelor i marketing, mens Kristian Rasmussen er ved at færdiggøre en tillægsuddannelse til sin ingeniørtitel. Lige nu er Casper den eneste fuldtidsansatte, mens begge deres mindre brødre hjælper til ved siden af skolen.

»Vi har travlt i øjeblikket. Folk forventer dag-til-dag levering, og vi vil gerne give prisgaranti på alle vores varer, så der kommer mange varer ind af porten som skal pakkes ud og sendes videre,« siger Casper Pedersen og fortæller, at deres duffelbags er den helt store sællert i øjeblikket.

Missionen fuldført

Sidste år tog det virkelig fart for de selvstændige Beder-drenge. Man kunne rykke ud af Casper Pedersens forældres garage og ind i lokalerne i Viby, som man selv har sat i stand.

Flytningen til Gunnar Clausens Vej i Viby J er en markering på, at de har klaret den.

»Vi er stolte af det, vi laver. Vi går sindssygt meget op i, at vores kunder er tilfredse, og det er for mig den daglige drivkraft. Jeg fokuserer på de små sejre i hverdagen, og det tror jeg, er en af vores styrker,« siger 28-årige Casper Pedersen.

»Det er en stor kadeau, at vi er begyndt at sælge direkte til Militæret og politiet. De har strenge krav til, hvad udstyret skal kunne, så det fortæller lidt om, hvilke standarter vi selv har til det, vi sælger,« lyder det kort efter fra Kristian Rasmussen, da han viser rundt i det højloftede lager. Han tager et sort telt ud fra en af de mange reoler. Det er på størrelse men en 1,5 liters cola-flaske, vejer 730 gram og koster 3.500 kroner. Det er ikke billigt festivalsudstyr, de sælger. Det er kram, og sådan skal det være.

Kun begyndelsen

Men det er kun lige begyndt for de unge iværksættere. Der er masser af potentielle markeder, de endnu ikke har betrådt, og der er stadig udvidelseskapacitet i højden på lageret, der dagligt bliver fyldt op med nye varer.

»Det er kun toppen af isbjerget, vi sælger nu. Det er fedt at kigge på potentialet i markedet, og vi er begyndt at se på udstyr til jagt og fiskeri, og så er der nichemarkeder inden for blandt andet ski og kajak-sport, som vi også vil kigge på. Det er en spændende tid, vi går i møde,« siger Kristian Rasmussen.

De har nu over 26.000 'likes' på Facebook og en score på 9,6 ud af ti på forbrugersitet Trustpilot. Men selvom det kører fint for de to folkeskolekammerater, så drømmer man sig ikke ind i himlen.

»Vi har ingen nedskrevet mission, vision eller værdier. Vi vil bare gerne sælge noget fedt grej, som har en høj kvalitet og som giver kundetilfredshed. Længere er den egentlig ikke.«

Grejnørder på fremmarch

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce