Hopspot sætter leg til læringen i folkeskoler, på plejehjem - og nu også i Mellemøsten

De 12 Hopspots lyser på skift alt efter, hvad spillet går ud på, og så gælder det bare om at hoppe løs. Instruktionerne kommer fra en højttaler i ladestationen. Foto: Axel Schütt

Hopspot sætter leg til læringen i folkeskoler, på plejehjem - og nu også i Mellemøsten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aviaja Borup Lynggaard står bag det interaktive læringskoncept Hopspots, der netop har sendt den første eksportordre afsted. Som ung var hun blandt Danmarks hurtigste svømmere, og for den digitale Pippi er iværksætterlivet som at slå rekorder i et svømmebassin.

AARHUS: Det har i de seneste år været et dogme inden for undervisning, at bevægelse fremmer læring, så hvorfor ikke kombinere den kropslige og kognitive verden og samtidig udnytte de digitale muligheder?

Omtrent sådan tænkte Aviaja Borup Lynggaard tilbage i 2007, da hun gik i gang med sit speciale på Arkitektskolen i Aarhus. Som nybagt mor begyndte hun at udvikle de Hopspots, der i dag er grundlaget for forretningen i hendes virksomhed CxD - Child Experience Design - med base på Nannasvej i Åbyhøj.

- Børn er fremtidens forbrugere, og de fortjener det bedste. Derfor ville jeg gerne arbejde med udfordringen om at bringe det interaktive i forgrunden sammen med fysisk aktivitet og sætte digitale værdier i spil for på den måde at give merværdi til legen, forklarer Aviaja Borup Lynggaard.

Hopspots består af 12 interaktive brikker med lysdioder og en ladestation med indbygget højttaler. Samtidig er der udviklet syv forskellige spil til læring og leg i klasselokaler fra ind- til udskolingen, men Hopspots er også populær blandt børnehavebørn og på ældrecentre. Selve styringen foregår via en app på en ipad.

Klar-parat-startup
Det giver ingen ETCS-point i at have dyrket sport på eliteniveau. Tværtimod spænder satsningen på at nå helt i mål med sin idræt for nogle ben på uddannelsesvejen. Men en ungdom i et præstationsmiljø og med vinderkultur tæt på hverdag kan alligevel vise sig som stærke kompetencer senere i livet, når lyset bliver slukket i hallen eller på stadion, og det er tid til at kigge på nye karriereveje.

I serien Klar-parat-startup møder vi en række eliteidrætsudøvere, som er på vej eller er kommet helt ud på den anden side af sporten. Hvad tager de med af værdifulde erfaringer, når (stjerne)støvet lægger sig, og hvad laver de i dag? Denne gang møder vi 37-årige Aviaja Borup Lynggaard, der er tidligere elitesvømmer.

For der er tilsyneladende flere fællestræk, som iværksætteren deler med elitesportsudøveren. I netværket Viljestyrken har iværksætteren Jonathan Løw samlet 100 tidligere og nuværende eliteidrætsudøvere for at finde snitflader og inspirere til at lykkes med nye drømme i livet. Viljestyrken er samtidig et video- og podcastprojekt.

Computer afløst af ipad

Fra speciale-idé til lanceringen af produktet i 2016 har den teknologiske udvikling arbejdet for Aviaja Borup Lynggaard.

- Projektet stod pakket ned hos min svigerfar, indtil jeg besluttede mig for at give idéen et re-take i 2014. I mellemtiden var der både kommet en skolereform, og så var ipad'en også blevet opfundet, siger Aviaja Borup Lynggaard med et smil.

I den oprindelige version var en computer bygget ind i ladestationen. Andre udfordringer fra begyndelsen var begrænset batterilevetid, trådløse forbindelser og lysstyrken i dioderne. Det er alt sammen anderledes i den nuværende udgave.

Udover sin uddannelse ved Arkitektskolen har Aviaja Borup Lynggaard en Ph.d fra Bang & Olufsen, hvor hun arbejdede med fremtidens teknologier i forhold til at rejse og oplevelsen af hjemlighed på rejsen, ligesom hun frem til 2014 beskæftigede sig med at inddrage børn i designprocesser i kommuner og virksomheder i forbindelse med et EU-projekt ved Kids n'Tweens.

Da projektperioden løb ud, satte hun af for at etablere egen virksomhed.

Aviaja Borup Lynggaard
Født 26. februar 1981 i Aarhus.

Sportskarriere:

Var en del af AGF's elitehold op gennem 1990'erne, med på junior-landsholdet og på et tidspunkt med-indehaver af en dansk junior-rekord i disciplinen 4x100 meter fri for hold.

Uddannelse:

Er uddannet fra Arkitektskolen i Aarhus med speciale i interaktionsdesign. Har været i praktik og arbejdet hos Interactive Institute i Göteborg med udgangspunkt i at udvikle spil til byrum samt løst opgaver for Volvo omkring skærm-interface og bruger-venlighed i forhold til chauffører. Hun har desuden en Ph.D fra Bang & Olufsen om interaktive oplevelser af hjemlighed for folk, der rejser meget.

Beskæftigelse:

Er iværksætteren bag virksomheden CxD (Child Experience Design), der står bag det interaktive læringsmiddel Hopspots.

Fra bassin til brugerdesign

Aviaja Borup Lynggaard har en baggrund som elitesvømmer på ungdomsniveau i AGF op gennem 1990'erne. Det blev til en plads på junior-landsholdet og en dansk junior-rekord for hold på 4x100 meter fri, før hun kastede sin passion på design og brugerinddragelse i stedet for sporten.

Derfor er hun i bogstaveligste forstand vokset op med at kaste sig ud på dybt vand, som hun gør nu i startup-miljøet.

- Som iværksætter skal du lære mange ting og bestige enorme bjerge, og du lykkes kun, hvis du formår at bryde bjerget ned i små skridt. Det er ligesom at skulle slå en rekord i svømning. Det handler om at tage et tag ad gangen, og jeg har nogle meget lange lister, som jeg er i gang med at grave mig igennem, men jeg elsker at lære og ved, at jeg skal bede om hjælp til de ting, som jeg ikke er så god til, fortæller Aviaja Borup Lynggaard og fortsætter:

- Jeg havde en svømme-træner, som var meget fokuseret på forskning, og jeg har taget den analytiske tilgang til at arbejde målrettet med mig videre. For eksempel lærte jeg i svømningen at føre træningsdagbog og sætte mig delmål, og så stiller jeg mig aldrig helt tilfreds. Der er altid nye mål at nå, og nu vil jeg ud i verdenen med Hopspots. Jeg er vant til at arbejde både solo og som hold, men jeg ved, at det er min præstation, der i sidste ende er afgørende for resultatet.

Første eksport-ordre til Qatar

Der er efterhånden Hopspots i Danmark på skoler og i institutioner fra Hjørring til Bornholm. Næste step er en internationalisering af virksomheden, og den første ordre er netop røget afsted med Qatar som destination. En forbindelse, som Aviaja Borup Lynggaard etablerede under en stor interaktiv læringsmesse i London i januar.

Siden årsskiftet har CxD også haft sin første fuldtidsansatte medarbejder med fokus på kommunikation indadtil i form af produkt- og spiloversættelser til engelsk og udadtil i en salgsmæssig funktion. Derudover beskæftiger CxD en marketingpraktikant, en studiemedhjælper og en produktionsmedarbejder på deltid.

- Jeg har selv taget et kursus i salgspsykologi for at blive bedre til den del, og indtil videre har vi selv kørt rundt og stået for salget til skoler, biblioteker med videre, men vi er i gang med at få forhandlere koblet på og blandt andet en stor spiller på det nordiske marked, siger Aviaja Borup Lynggaard.

Ladestationen i krydsfinér bliver både laserskåret og samlet hos virksomheden selv, mens underleverandører af hardware, software og plaststøbning nu leverer de enkelte Hopspots i samlet form. Tidligere stod Aviaja og Co. også for en stor del af det selv.

- Jeg har produktionen i Danmark, fordi det giver mulighed for hele tiden at være i tæt dialog med vores leverandører, og det har været en stor fordel for os, påpeger hun.

Forbillede som digital Pippi

På vejen fra prototype til produkt har Aviaja Borup Lynggaard blandt andet fået støtte af Living IT Lab og flere gange deltaget i Connect Denmarks springboard-program for startup-virksomheder. Her fik hun både sin forretningsplan og fået hjælp til internationaliseringsstrategien. Endvidere har Startvaekst støttet hende i arbejdet med at rejse fondsmidler og præsentere sig for investorer, som førte til kontakt med investeringsmiljøet Borean, der har en ejerandel på 30 procent og er en aktiv medspiller blandt andet med formandsskabet i en professionel bestyrelse.

Selv er Aviaja Borup Lynggaard engageret i netværket Bestyrelseskvinder og er rollemodel i foreningen DigiPippi med missionen om at udligne kønskløften inden for it, teknologi og digitalisering. På pigernes præmisser.

- Piger skal turde at tage ejerskab over teknologien, forklarer den digitale Pippi og tilføjer sin succesopskrift bag Hopspots:

- Hvis teknologi skal give mening i den fysiske verden, så er mennesker vigtige i udviklingen.

Det syvende og seneste spil i lærings-app'en blev lanceret i april, og dermed er pakken fuld med blandt andet vendespil, som bliver brugt i specialundervisning, når eleverne skal lære at finde matematiske 10'er-venner eller på plejehjem til at træne hukommelse og holde de ældre beboere i gang.

Der er også to interaktive fortællinger i pakken - den ene, Lakridsmanden, er lavet af den århusianske børnebogsforfatter Louis Jensen - til at styrke dansk faglighed i folkeskolen. Endelig kan børn og andre brugere af Hopspots selv bygge videre på spil og derved skabe deres eget indhold på platformen.

Hopspot sætter leg til læringen i folkeskoler, på plejehjem - og nu også i Mellemøsten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce