Horsens' kreative reklame-direktør: Vejen til succes er sjældent snorlige

- Jeg vil have, at vi har det pissesjovt her, samtidig med at vi arbejder megahårdt. At vi lige står en time før op end konkurrenterne, og at vi går en time senere i seng. At vi hele vejen igennem er 100 procent dedikerede. Jeg vil ansætte folk, der har passion for det her - sådan ægte passion, forklarer Anders Juel. Foto: Jørgen Høg

Horsens' kreative reklame-direktør: Vejen til succes er sjældent snorlige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Alle iværksættere drømmer om at skabe vækst, men direktør Anders Juel fra Superego i Horsens måtte erkende, at vejen til mere succes ikke gik gennem en snorlige strategi.

HORSENS: Bureaudirektør Anders Juel fra reklamebureauet Superego i Horsens går rundt i hvide shorts, hvide tennissko, blomstret sommerskjorte og højt hår og smiler blandt sine godt 25 medarbejdere.

Han skridter gennem lokalerne med brunt, epoxylakeret gulv, der har erstattet et kedeligt gråt gulvtæppe. En af væggene er tapetseret med store, grønne, eksotiske blade og en anden med pink flamingoer, som står i flok på den ene bagvæg.

For halvandet år siden rykkede Superego hele butikken fra de helt unikke lokaler i Horsens C i det, der tidligere var en mondæn retsbygning, til udkanten af Horsens, til det mere grå og firkantede industrikvarter, nu med samme adresse som Stibo-koncernen.

Et forretningsmæssigt og strategisk ryk, der allerede nu har skabt synergi og øget interesse for Superego.

SuperEgo
Reklamebureau etableret i Horsens af Anders Juel i 2006.Etablerede 1. marts 2018 en afdeling i Kolding.

Bruttofortjeneste 2017: 9,9 mio. kroner. Årets resultat 0,76 mio. kroner.

Bruttofortjeneste 2016: 10,2 mio. kroner. Årets resultat 0,97 mio. kroner.

Bruttofortjeneste 2015: 8,7 mio. kroner. Årets resultat: 1,67 mio. kroner.
- Det har været vigtigt for mig at slå helt fast, at den ene halvdel af mig er den kreative del, hvor vi kan holde fester sammen og give den gas og lave sjove ting. Og den anden halvdel består af købmanden. Foto: Jørgen Høg
- Det har været vigtigt for mig at slå helt fast, at den ene halvdel af mig er den kreative del, hvor vi kan holde fester sammen og give den gas og lave sjove ting. Og den anden halvdel består af købmanden. Foto: Jørgen Høg

Ændret fokus på forretning

Flytningen betød samtidig et ændret fokus på forretning. Anders Juel ansatte en bureaudirektør, nu skulle dagsordenen gøres strategisk, og bureauet skulle løftes op i et højere luftlag.

Siden virksomhedens etablering i 2006 har firmaet bare lige så stille vokset, uden at der nogensinde har været nogen nedfældet plan eller strategi.

- Vi har aldrig arbejdet med hverken strategi eller målsætning, udover at vi fra år til år helst skulle gøre det lidt bedre og tjene nogle penge, siger Anders Juel.

I begyndelsen af 2017 besluttede Anders Juel så, at virksomheden skulle strømlines med både bureaudirektør og teamleder med ansvar for HR-funktionen.

- Med øget fokus på vækst kommer et naturligt øget behov for medarbejderfokus, tiltrækning og fastholdelse, forklarede Anders Juel dengang.

Problemet er bare, at sådan en faconsyet, stram skjorte slet ikke passer til en type som Anders Juel.

- Jeg fandt ud af, at strategien med at vi skulle være større og tungere, den kunne jeg ærligt talt ikke se mig selv i. Ikke fordi jeg ikke gerne vil være større og tungere som bureau, men denne her slaviske vej dertil, det kan jeg ikke, erkender Anders Juel i dag.

- Jeg fandt ud af, at strategien med at vi skulle være større og tungere, den kunne jeg ærligt talt ikke se mig selv i. Ikke fordi jeg ikke gerne vil være større og tungere som bureau, men denne her slaviske vej dertil, det kan jeg ikke, siger Anders Juel. Foto: Jørgen Høg
- Jeg fandt ud af, at strategien med at vi skulle være større og tungere, den kunne jeg ærligt talt ikke se mig selv i. Ikke fordi jeg ikke gerne vil være større og tungere som bureau, men denne her slaviske vej dertil, det kan jeg ikke, siger Anders Juel. Foto: Jørgen Høg

Træk i håndbremsen

Sammen med den nyansatte direktør og ledergruppen og udviklede de snorlige strategier, men Anders Juel måtte trække i håndbremsen.

- Den her ting med at have en helt klar plan, som også kan betyde, at man siger nej til nogen, det har været det sværeste. Det kom for mig til at virke som en spændetrøje. Det kom til at virke som om, jeg havde nogen, jeg også skulle stå til regnskab overfor. Jeg kan ikke ansætte en person og bede vedkommende om at drive det her, og så selv lave krumspring.

Målet var, og er stadig, vækst. Superego er drevet af netop vækst, men også kreativitet og bundlinje. Det skulle bare køre en anden vej, og pludselig sad hjertet igen det rigtige sted.

- Den der "nu gør vi sådan", og "de der kunder vil vi ikke have, fordi dét har vi besluttet". Prøv og hør her, jeg er fuldstændig ligeglad. Hvis vedkommende over for mig kan se værdien i markedsføring, kan se værdien i os som bureau, kan se, at vi kan være med til at flytte vedkommendes forretning et sted hen, så vil vi gerne arbejde sammen. God energi er alfa og omega for mig. Det er det, der skaber forskellen.

Hvad fik dig til at udvikle en professionel strategiplan?

- Jeg tror, jeg blev præsenteret for nogle grundtanker, som jeg forelskede mig lidt i. Men da det så blev hverdag og virkelighed, så var jeg ikke så forelsket mere. I starten uden egentlig at vide det bevidst.

Derfor måtte han tage en hurtig beslutning om at opsige den nyudnævnte direktør og samtidig erkende, at man skal lære af sine fejl.

Hvad handler den her proces i virkeligheden om?

- Det ved jeg ikke, om jeg kan svare på. Dét, det bare handler om for mig, er, at jeg trods alt har ansvaret for 26 mands arbejde, og jeg har ansvaret for, at de synes, det er fedt at være her. Jeg har et kæmpe ansvar for at skabe et sted, som er trygt, som er sjovt, som er tiltalende, et sted hvor det bare er godt at være, og det vi har gang i, det er fedt. De ansatte skal mærke momentum, energi og fremdrift.

Hvordan forklarer man sine medarbejdere, at de alligevel ikke skal følge en 100 procent fastsat kurs?

- Der går lige tre måneder, hvor det er sådan lidt "hvad fanden skete der lige der?". Det er første gang, jeg har skullet forklare noget, hvor jeg skulle redde noget hjem. Jeg har omvendt haft det helt rigtigt inde i maven med, at det, der er det rigtige for mig, det er også det rigtige for Superego. Så man kalder bare folk sammen og siger det, som det er. Det er ikke særlig svært. Det har også været vigtigt for mig at slå helt fast, at den ene halvdel af mig er den kreative del, hvor vi kan holde fester sammen, giver den gas og lave sjove ting. Og den anden halvdel består af købmanden.

Husk at mærke efter

Med de erfaringer, du har gjort dig det seneste år, hvad er så det gode råd til andre små og mellemstore virksomheder i samme situation?

- Det er helt sikkert at finde ud af, om du vil den ene eller den anden vej. Prøv lige at mærke efter, hvem du selv er. Hvis det er dig, der ultimativt har hænderne på kogepladen, og hvis det er dig, der ejer lortet i den sidste ende, så er det altså også dig, der bestemmer. Og så skal det være rigtigt for dig. Til gengæld skal du finde dine medarbejderne blandt dem, som kan lide at være på hold med én som dig. Du kan jo ikke fyre dig selv. Du skal drive det på den måde, du mener, der er den rigtige.

Hvilken aktuel udfordring står du med i dag?

- Det er svært at skaffe kvalificeret arbejdskraft, fordi vi kan ikke bare hive ned fra alle hylder. Vi vil gerne have kompetencer fra de øverste hylder, fordi vi arbejder med nogle kunder, som forventer det. Men det er altså en udfordring i disse dage.

Hvad har du først og fremmest lært det seneste halvandet år?

- Når man er kreativ anlagt, kan man hurtigt blive forelsket. Jeg syntes, helt oprigtigt, at det var et voldsomt spændende projekt, at vi skulle køre efter en skarp plan. Men hvis du siger ja til det her, Anders, hvad er konsekvenserne så? Konsekvensen er at du selv må slippe noget. Du kommer måske til at være knap så tæt på dine medarbejdere, som du har været. Det glemte jeg nok at tænke på.

Hvad skal der til, før du alligevel ansætter en direktør?

- Det kan jeg simpelthen ikke svare dig på. Måske hvis jeg ikke kan se mig ud af en given vækst, at vi er alt for mange mennesker, og at opgaven bliver for stor. Vi har en fantastisk bogholder. Vores økonomi har der altid været 100 procent styr på, og det er trods alt den, der bærer det hele. Jeg kan ikke ansætte nye medarbejdere, hvis jeg ikke har råd til det. Måske er der nogen virksomheder, der glemmer det. Mit bogholderi og min administration er så knivskarp, og det har jeg behov for. Mere end at jeg har behov for én, der kan drive det her sted, kulturelt eller strategisk. For det skal jeg selv.

Horsens' kreative reklame-direktør: Vejen til succes er sjældent snorlige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce