Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hvad kan andre lære af Aviaja Borup?

Jonathan Løw. Pressefoto

Hvad kan andre lære af Aviaja Borup?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Foredragsholder, iværksætter og idémand til projekt Viljestyrken, Jonathan Løw (Listen Louder), kommer her med sit bud på, hvad du som læser kan lære af Aviaja Borup Lynggaards erfaringer:

o For virksomheden er det interessant at lade sig inspirere af, hvorledes timing og detaljeforståelse næsten altid skiller vinderne fra taberne. Jeg var selv stifter af en virksomhed, der tilbage i 1999 var de første med e-bøger i Norden. Imidlertid var timingen skæv, og vi var alt for tidligt ude, ligesom Aviaja var det her, indtil der kom en reel platform for hendes produkt. Samtidig havde hun en stærk teknologisk baggrund, for enhver kan komme på den idé, Aviaja er kommet på, men langt fra alle kan eksekvere på den. Det er helt afgørende, at virksomheder også i fremtiden holder fast i, at noget af det, vi skal være stærke på i Danmark, er vores vidensniveau og dybdeviden inden for visse brancher og områder. Husker vi ikke hinanden på det, så tror vi på et tidspunkt, at det bare handler om at lave en app, som forbinder mennesker - så får man succes. Men ærlig talt er innovationshøjden som regel alt for ringe i denne type virksomheder, og én ud af 100 startups lykkes, hvis de tror, at de bare skal bygge en gå-i-byen app eller det næste Just-Eat. Man er sjældent så heldig mere end én gang, så vi har brug for noget dybde og ekspertise i fremtidens væksteventyr.

o For lederen kan man lære af Aviajas historie, at det handler om at etablere netværksrelationer også uden for ens normale professionelle omgangskreds. Generelt oplever jeg, at især de unge iværksættere er super stærke til dette, fordi de ikke har så mange forbehold og bare rækker ud til folk, de finder interessante eller spændende. I de mere etablerede virksomheder er der ofte en større tilbageholdenhed i forhold til dette, og det er en skam. Jeg tror nemlig, at den største faktor for fremtidig vækst i Danmark ligger i, at ledere på tværs af brancher og geografi begynder at snakke langt mere sammen. Det er fint nok med alle de klynger, vi har etableret i Danmark, men de risikerer også at blive siloer for enkelte brancher. Ligesom man skal nedbryde siloer i sin egen organisation, så skal man også gøre det i sit netværk.

o For den enkelte medarbejder handler det ligesom for lederen om at styrke sit netværk uden for de kredse, hvor alle ens kolleger også færdes. På den måde kan man bidrage til virksomheden med indsigt og kompetencer, som de andre ikke besidder, og på den måde gør sig mere uundværlig for arbejdsgiveren.

Hvad kan andre lære af Aviaja Borup?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.