Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hvad kan andre lære af Josephine Touray?

Jonathan Løw. Pressefoto

Hvad kan andre lære af Josephine Touray?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Foredragsholder, iværksætter og idémand til projekt Viljestyrken, Jonathan Løw (Listen Louder), kommer her med sit bud på, hvad du som læser kan lære af Josephine Tourays erfaringer:

  • For virksomheden giver det mening at hente inspiration i de ritualer, som er så stærke i sporten. Klubberne er meget opmærksomme på at fastholde de ting, der kendetegner deres DNA, og det er ofte de rituelle ting. Det kunne være måden, hvorpå man inviterer nye spillere med ind i fællesskabet, eller hvorledes man fejrer en sejr eller håndterer et nederlag. Sådanne ritualer er oftest enten meget svagere eller helt ikke-eksisterende i det private erhvervsliv. Her er det sovset ind i fine begreber som onboarding eller årsmøder, men for sjældent har det den impact og det rituelle præg, som kan fungere så stærkt i sporten. Jeg vil klart anbefale, at man gør dette langt mere rituelt og gerne med en smule højtidelighed, for det er den slags ting, medarbejderne husker og den slags tilgange, som kan skabe stolthed og sammenhængskraft i en moderne virksomhed.
  • For lederen handler det om at skabe de sammenhænge, hvor man kan fejre hinanden, eller hvor frustrationer kan ytres. I min gamle virksomhed indførte jeg et ugentligt mini-award-show, som var højtideligt og humoristisk på samme tid. Det var en mulighed for at huske at få sagt tak, anerkendt sine kolleger og samtidig samles om en øl og nogle gode grin. Det var sådanne tiltag, der fik os til at stå sammen, hvis vi kom ind i en svær periode.
  • For den enkelte medarbejder handler det om at føle sig hørt og forstået i organisationen. Det kan godt være, at det i starten virker akavet at give kollegaen en high-five eller stå op og klappe, når vi kårer ugens bedste idé eller salgspitch, men så længe det gøres på en jysk og ikke-amerikaniseret måde, så virker det næsten altid. Som mennesker har vi brug for sådanne vaner og ritualer for ikke at føle os rodløse.

Hvad kan andre lære af Josephine Touray?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.