Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hvad kan andre lære af Susan Kjærgaard?

Jonathan Løw. Pressefoto

Hvad kan andre lære af Susan Kjærgaard?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

AARHUS: Foredragsholder, iværksætter og idémand til projekt Viljestyrken, Jonathan Løw (Listen Louder), kommer her med sit bud på, hvad du som læser kan lære af Susan Kjærgaard's erfaringer:

  • For virksomheden er det interessant at lade sig inspirere af, hvorledes Susan Kjærgaard betoner vigtigheden af at tale til perspektiverne frem for begrænsningerne. Eksempelvis har en bestseller inden for innovation og disruption, som jeg rådgiver virksomheder om, længe været bogen 'Disrupt eller dø'. Det er for så vidt en udmærket bog, men titlen er i mine øjne dødssyg, da ingen bliver motiveret af blot at overleve - det vil sige ikke at dø. Hvis du fortæller dine medarbejdere, at de skal gøre noget, så I eksempelvis ikke fejler eller kan bevare status quo, så slukker du den ild, de måtte besidde. Som virksomheder skal vi tænke stort, men handle småt. De store tanker skal vi hente i en tankegang, hvor det at bevare status quo er det mindst motiverende i verden. Vi skal videre, og vi skal turde tro på, at det umulige blot er noget, der ikke er gjort endnu.
  • For lederen handler det om at tænde denne ild i medarbejderne samtidig med, at man så leder processer, hvor der handles småt og fejles hurtigt og billigt. Enhver organisation, der vil udvikle sig og vækste, må acceptere en vis mængde fejltrin, men omvendt er fejl ikke noget, vi bør dyrke, som det næsten bliver gjort iblandt nogle såkaldt innovative og kreativt tænkende mennesker. Læring bør være et mål, men aldrig fejl. Som leder handler det derfor om at sætte en klar retning og så lade medarbejderne eksperimentere sig frem inden for denne ramme. Det gøres bedst ved, at man tidligt i processen får afprøvet på virkelige mennesker og i virkelige situationer, hvorvidt ens store visioner så også i praksis er på rette vej. Derfor taler jeg altid for at handle igennem små eksperimenter i så virkelige scenarier som muligt, og hvis man så fejler, så gør man det tidligt i processen. Dermed bliver det ikke så bekosteligt, og virksomheden finder hurtigere frem til, hvornår de har skabt et produkt eller en service med et ægte product-market-fit.
  • For den enkelte medarbejder er det vigtigt at indgå i en kultur, hvor man føler sig tryg. Myten om, at den brændende platform skulle være gavnlig for mere innovation og bedre omsætning, er forhåbentlig snart slået ihjel. Alle studier peger på, at medarbejdere, der føler sig trygge samt kan se "meningen med galskaben", præsterer langt bedre end dem, der konstant er under pres og føler, at deres job altid er på spil. Derfor handler perspektivrig ledelse, som man kunne kalde det, om at skabe en følelse hos den enkelte medarbejder omkring, at vedkommendes opgaver giver mening og bidrager til en større mening, samt et målet ikke blot er at fastholde, men at udvikle. Vi skal gå fra at være forandringsparate til at blive forandringsskabende, kunne det eksempelvis formuleres.

Hvad kan andre lære af Susan Kjærgaard?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.