Hvorfor skal trafikken til og fra Aarhus Havn presses gennem et musehul?

Jesper Sandahl, adm. direktør for rederiet Eimskip på Aarhus Havn, frygter for trafikforholdene og sikkerheden, Når Molslinjen om knap to år indvier ny færgeterminal ud for containerterminalen. PR-foto

Hvorfor skal trafikken til og fra Aarhus Havn presses gennem et musehul?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Opråb fra Eimskip Denmark A/S direktør til Aarhus Havn og Aarhus Kommune om at tage ansvar for trafikken, logistikken og sikkerheden på havnen.

AARHUS: Adm. direktør Jesper Sandahl fra rederiet Eimskip frygter for trafikforholdene samt sikkerheden på Syd- og Østhavnen, når Molslinjen om halvandet år indvier deres nye færgeterminal og dermed årligt sender 1,3 millioner biler ind gennem det i forvejen tæt trafikerede havneområde med dagligt op til 1.500 tunge lastbiler.

- Det kan ikke passe, at adgangen til landets største erhvervshavn skal foregå gennem et musehul, siger Jesper Sandahl med henvisning til tunnelen fra havnen og op til Marselis Boulevard.

- Havnen og kommunen må fremskynde helt nødvendige beslutninger til fordel for erhvervsvirksomhederne, havnen og byen. Samtidig må vi kræve en afklaring på problematikken omkring Marselis Boulevard. Jeg kan forstå, at vi i flere år skal leve med, at trafikken på den i forvejen stærkt belastede Boulevard bliver ensporet, når arbejdet med den længe ventede tunnel kommer i gang. Det sker samtidig med, at vi må forvente endog kraftig øgede trafikmængder i forhold til i dag for såvel privat- som erhvervskøretøjer, påpeger Jesper Sandahl.

- Som erhvervsmand må jeg på det kraftigste opfordre til, at den nuværende planlagte sænketunnel revurderes i forhold til en boret tunnel. Ikke blot ud fra fakta om 50 procent reduktion af den nuværende kapacitet på Marselis Boulevard i anlægsperioden på fire-fem år, men i høj grad også ud fra en samfundsøkonomisk vinkel. Projektet vil ikke kunne anlægges uden at genere den nuværende daglige trafikafvikling, og alene ud fra en sikkerhedsmæssig vurdering bør det få alarmklokkerne til at ringe hos de ansvarlige beslutningstagere, for trafikken skal, uanset om den er privat eller erhvervsmæssig, frem til målet, og der vil uden tvivl blive udvist stor kreativitet via områdets villaveje og ikke mindst Harald Jensens Plads, advarer direktøren for Eimskip.

- Det er efter min mening er kun et spørgsmål om tid, før vi ser de første katastrofer med uheld og dødsfald, så alene på den baggrund vil jeg anmode havn og kommune om at tage ansvar og revurdere situationen, lyder opfordringen fra Jesper Sandahl, og han tilføjer:

- I det lange perspektiv vil en boret tunnel fra området omkring krydset Åhavevej/Skanderborgvej direkte ned på Aarhus Havn sikre en optimeret trafikafvikling for såvel private, primært til Molslinjen, som erhverv, samtidig med at Marselis Boulevard i sin nuværende udformning kan afvikle trafikken til og fra centrum og lokalområdet uden gener for områdets beboere.

Eimskip
Eimskip er grundlagt i 1914 og er i dag specialist som operatør på Island og Færøerne.

Eimskip har 63 kontorer i 20 lande på fire kontinenter.

Eimskip har 22 skibe og 1.830 ansatte, heraf arbejder 115 på havnen i Aarhus.

Vækst og nye arbejdspladser

- Vi andre har travlt med at udvikle vores forretninger på havneområdet, og det går faktisk rigtig godt på den front, fortæller Jesper Sandahl, som hos Eimskip kan melde om vækst og nye arbejdspladser, nye forretningsområder, nye skibe og nye samarbejder.

Eimskip Aarhus råder i dag over en unik lokation på Østhavnsvej, der er velegnet til enhver form for effektiv godshåndtering. Inden for de seneste tre år har virksomheden udvidet sine pakhusfaciliteter og forbedret mulighederne for godshåndtering af projektlast, etableret afdeling i Aalborg med fokus på transporter via sø- og luft til og fra Grønland, etableret egen reparationsafdeling af såvel dry som reefer containere og åbnet kontor i København, forklarer Jesper Sandahl.

Eimskip Denmark A/S omsatte i 2014 for omkring 100 mio. kroner. Tallene for 2017 er endnu ikke klar, men Jesper Sandahl forventer en fordobling sammenlignet med 2014.

- Vi råder i dag over et effektivt højlager og pakhus. Om en måned overtager vi alle faciliteter her på Østhavnsvej 37. Dermed har vi 2.500 kvadratmeter kontor og 21.000 kvadratmeter lager. Aktuelt lægger vores nuværende aktiviteter på Nordatlanten kun beslag på en tredjedel af kapaciteten på lageret. Den resterende kapacitet på 15.000 EUR plads tilbydes til importører, eksportører samt speditører.

- Vi vil gerne være en effektiv dør-til-dør operatør, hvor vi kontrollerer logistikfunktionerne hele vejen, og det er min klare overbevisning, at flere og flere kunder ønsker og efterspørger netop denne form for service, siger Jesper Sandahl og slår fast, at det fortsat gælder om at sikre fortsat vækst i forretningen til og Færøerne og Island.

Sidste år lagde tre containerskibe fra det islandske rederi Eimskip til kaj i Aarhus Havn på samme dag. Det var et godt udtryk for den vækst, rederiet har oplevet de senere år. PR-foto

150 lastbiler om dagen

- Vi har et meget stærkt og fleksibelt setup her på havnen i Aarhus med import og eksport. Aarhus er absolut en af vores vigtigste platforme med tre ugentlige anløb, to med eksport og et enkelt med import. Vi har på de travle dage op til 150 lastbiler gennem vores terminal. På ugebasis udgør eksporten over 700 TEU containere, fortæller Jesper Sandahl.

Eimskip har indledt et nyt samarbejde med Royal Arctic Line, som er på vej til Aarhus fra Aalborg.

- Vi er mestre på Island og Færøerne, og Royal Arctic Line har meget stor erfaring med at sejle på Grønland. Sammen har vi tre nye skibe på vej, og der er ingen tvivl om, at dette nye Nordatlantiske samarbejde vil medføre nye massive aktiviteter på Aarhus Havn, nye arbejdspladser og ny omsætning, fastslår Jesper Sandahl.

Hvorfor skal trafikken til og fra Aarhus Havn presses gennem et musehul?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce