Investor ser store muligheder i den digitale spilindustri

- Spilbranchen en ret uerfaren business, ja en umoden industri. Jeg kan bruge min erfaring til at bygge bro mellem forretningsudvikling og kreativitet, siger investor Søren Louis Pedersen. Foto: Anders Bach

Investor ser store muligheder i den digitale spilindustri

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Søren Louis Pedersen har investeret i spilvirksomheden Pandaball med base i Silkeborg. Han vil bruge sin erfaring til at bygge bro mellem forretningsudvikling og den kreative spilindustri og ser gerne flere investorer, der ønsker investorsyndikering.

SILKEBORG: Indtil videre har Søren Louis Pedersen, der i 2009 etablerede Libratone i Silkeborg, investeret en sum penge i spilfirmaet Pandaball, der er et konsolspil til Playstation, X-Box, pc eller Switch, og han kigger allerede på fire-fem andre investeringsobjekter i den nordiske spilindustri.

Søren Louis Pedersen finder i modsætning til mange andre investorer den digitale spilindustri interessant, fordi det er en branche i voldsom vækst med tocifrede vækstprocenter.

I 2009 var der 72 danske spilvirksomheder, i 2016 var der 162. Fra 2009 til 2016 er omsætningen steget med over 170 procent. Spilbranchen, der er født ind i et digitalt internationalt marked, oplever imidlertid for andet ar i træk et dyk i bade omsætning og eksport. Det viser de seneste tal fra Producentforeningen.

Til gengæld oplever de spirende iværksættere i branchen stigning pa 29 procent. Bade antallet af selskaber og beskæftigelsen gar markant frem med henholdsvis 14,9 procent og 25,5 procent, saledes at 186 selskaber nu har 1008 fuldtidsansatte.

Eksporten, der i 2016 udgjorde den væsentligste andel (63,3 procent) af spilproducenternes omsætning, faldt i 2017 fra 649 mio. kroner til 552 mio. kroner - et fald pa 14,9 procent.

10 procent af de mest indtjenende selskaber i spilbranchen star for 98,65 procent af den samlede omsætning. Faldet i omsætning pa 10,6 procent er først og fremmest et udtryk for, at de største producenter oplever en tilbagegang, skriver Producentforeningen i sin seneste rapport, der netop er offentliggjort.

Søren Louis Pedersen
IværksætterInvestor i syv virksomheder, heraf en fra Silkeborg

Grundlagde højttalervirksomheden Libratone i Silkeborg i 2009

Medlem af tre investerings- og iværksætternetværk i Danmark og USA

Uerfaren business

Udviklingen i det spirende iværksættermiljø i spilindustrien imponerer Søren Louis Pedersen, og han nævner flere faktorer som årsag til, at han ser på branchen med investorbriller.

- For det første er folk er utroligt dynamiske i den her branche. Det er helt enestående, hvordan spilaktørerne vil vise verden, at de er i gang med at lave noget nyt, siger han.

- For det andet er spilbranchen en ret uerfaren business, ja en umoden industri. Jeg kan bruge min erfaring til at bygge bro mellem forretningsudvikling og kreativitet. Jeg ser nye muligheder for vækst.

Han oplever til gengæld, at mange investorer vælger spilindustrien fra, fordi de synes, det er svært, og de kender ikke branchen.

- Jeg synes, spilbranchen er interessant, fordi der er muligheder. Jeg kan se en mere struktureret proces, end man er klar over i mange investorkredse.

- Jeg udvider hele tiden mit internationale netværk inden for området, og jeg syndikerer gerne med erfarne spil personer og andre, der kan bringe vækst.

Finnerne er længst fremme

Søren Louis Pedersen er i gang med at danne sig et overblik over den nordiske spilindustri, han har besøgt spilmiljøer i blandt andet Grenaa og København, og han har talt med en række af de mest dominerende virksomheder i Finland og Sverige.

Søren Louis Pedersen anser den finske spilindustri for at være længst fremme, længere fremme end Sverige. Danmark er en division længere nede, som han udtrykker det, men der er gode fyrtårne og især e-sport vokser eksponentielt i Danmark.

Han har foreløbig investeret i Pandaball fra Silkeborg. Desuden arbejder Søren Louis Pedersen på at blive partner i et nordisk spilsyndikat, som er medejer af cirka 50 spilvirksomheder.

- Drømmen som investor er, at man kan få sin investering 30 gange igen, hvis forretningen udvikler sig helt rigtigt. Jeg tror, at jeg rammer plet på omkring en tredjedel af de spilvirksomheder, jeg investerer i, og på den måde opnår jeg en faktor 10 i gennemsnit på disse investeringer, siger Søren Louis Pedersen.

Investor ser store muligheder i den digitale spilindustri

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce